Att inleda lektionen – ge eleverna en upplevelse

Ge eleverna en upplevelse. Kanske en musikstund. Det är språk i allt. Alla elever får olika dos av språk, olika dos av musik, olika dos av tecknade filmer, olika dos av olika saker. I skolan kan eleverna få möta annat och nytt. Och om läraren tror att det är för barnsligt, eller för oviktigt så bör läraren själv fundera vad som händer i läraren då läraren får sig en dos av musik, dos av högläst text, en vacker dos av en fin blomma, en dos av annat språk som läraren inte vet något om. Vi måste våga vara generösa också med sådant vi själva blir fascinerade av. Jag skulle definitivt visa en liten filmsnutt. Allt är språk och allt är textrörlighet. Allt är nytt under solen. Vi är tillsammans i klassrummet. Jag vill samla ihop. Skapa gemenskap. GE!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.