Ge eleverna en upplevelse. Kanske en musikstund. Det är språk i allt. Alla elever får olika dos av språk, olika dos av musik, olika dos av tecknade filmer, olika dos av olika saker. I skolan kan eleverna få möta annat och nytt. Och om läraren tror att det är för barnsligt, eller för oviktigt så bör läraren själv fundera vad som händer i läraren då läraren får sig en dos av musik, dos av högläst text, en vacker dos av en fin blomma, en dos av annat språk som läraren inte vet något om. Vi måste våga vara generösa också med sådant vi själva blir fascinerade av. Jag skulle definitivt visa en liten filmsnutt. Allt är språk och allt är textrörlighet. Allt är nytt under solen. Vi är tillsammans i klassrummet. Jag vill samla ihop. Skapa gemenskap. GE!
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
- Allt det där vi läser men inte talar så mycket om 2022-04-30
- Konflikten på skolgården 2022-04-29
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Sonja hälsar: https://t.co/iZrcGsuBmx about 14 hours ago from Twitter Web App
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.