Ge eleverna en upplevelse. Kanske en musikstund. Det är språk i allt. Alla elever får olika dos av språk, olika dos av musik, olika dos av tecknade filmer, olika dos av olika saker. I skolan kan eleverna få möta annat och nytt. Och om läraren tror att det är för barnsligt, eller för oviktigt så bör läraren själv fundera vad som händer i läraren då läraren får sig en dos av musik, dos av högläst text, en vacker dos av en fin blomma, en dos av annat språk som läraren inte vet något om. Vi måste våga vara generösa också med sådant vi själva blir fascinerade av. Jag skulle definitivt visa en liten filmsnutt. Allt är språk och allt är textrörlighet. Allt är nytt under solen. Vi är tillsammans i klassrummet. Jag vill samla ihop. Skapa gemenskap. GE!
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
Detta läser jag:
- Ekman, Kerstin. 2023. Min bokvärld. Bonniers.
- Karinsdotter, Emma. 2023. Ovetenskapliga studier. Bonnier Carlsen
- Carlberg, Ingrid. 2023. Marionetterna. Norstedts Förlag AB
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BOK: Var är bebisen?
Min text har blivit till bild genom
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Läraren. Läs mina krönikor där.
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Läsfrämjande innehåll i undervisningen (för samtliga årskurser) 28/11/2023
- Mer lästid i skolan 23/11/2023
- Högläsning och självständig läsning 09/11/2023
Kategorier
Arkiv