Lektionsförslag; Tigern, Klum, fridlyst och gas till köken

Kanske denna film kan väcka frågor och ge en del svar. Ni får titta själva och avgöra. Kanske lämpligast för högstadiet. Eleverna kan identifiera sig med den unga personens frågor och tankar. Och Mattias Klum är en sann pedagog. Det han vill ge sina lärande gör han själv. Jag har nogsamt tittat på dessa program i Svt och ser en engagerad och kunnig person som bygger upp förståelse och engagemang. Och om tigrar och andra djur är vi alla ansvariga. Om träd likaså. Om vatten också. Om hushållning och gasledningar likaså. Om jag skulle visa den här med mina elever skulle jag direkt efter vilja veta vad de tänkte på. Detta skulle jag skriva ned på ett dokument, väl synligt för alla elever:

  • Jag tänkte på att tigrar är rädda för människor
  • Jag tänkte att man måste ha tålamod om man ska undersöka saker och ting i naturen
  • Jag vet inte om jag skulle våga ge mig ut i naturen så där …
  • Jag kan inget om tigrar
  • Jag lärde mig att Bengaliska tigrar finns i Indien.
  • osv …

Jag ser många träffar i kursplanerna, Lgr 11: 

GEOGRAFI: Förutsättningarna för liv på jorden är unika, föränderliga och sårbara. Det är därför alla människors ansvar att förvalta jorden så att en hållbar utveckling blir möjlig. Samspelet mellan människan och hennes omgivning har gett upphov till många olika livsmiljöer. Geografi ger oss kunskaper om dessa miljöer och kan bidra till förståelse av människans levnadsvillkor.

KEMI: Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i kemi har stor betydelse för samhällsutvecklingen inom så skilda områden som hälsa, resurshållning, materialutveckling och miljöteknik. Med kunskaper om materiens uppbyggnad och oförstörbarhet får människor redskap för att kunna bidra till en hållbar utveckling.

TEKNIK: Tekniska lösningar har i alla tider varit betydelsefulla för människan och för samhällens utveckling. Drivkrafterna bakom teknikutvecklingen har ofta varit en strävan att lösa problem och uppfylla mänskliga behov. I vår tid ställs allt högre krav på tekniskt kunnande i vardags- och arbetslivet och många av dagens samhällsfrågor och politiska beslut rymmer inslag av teknik. För att förstå teknikens roll för individen, samhället och miljön behöver den teknik som omger oss göras synlig och begriplig.

Vi är ju också i kursplanerna för svenska – vi skriver och vi samtalar och vi lyssnar och vi läser. Icke att förglömma.

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.

1 svar på Lektionsförslag; Tigern, Klum, fridlyst och gas till köken

  1. mie skriver:

    En saga som jag läst om o om igen,”Det sitter en tiger i tekannan” 1968. Av Betty Yurdin o William Pène du Bois.Utgiven av Rabe’n o Sjögren.
    Ja den ÄR jättegammal o min bok är nästan sönderläst.
    Boken är en kort histora om tigern som sitter i tekannan och vill absolut inte flytta på sej. Nästan alla familjemedlemmar skrämmer o hotar tigern för att den skall flytta på sej….men utan resultat. Då händer det att minsta syster Bisse kommer in o bemöter tigern på en vänligt sätt, berömmer tigern och säger att familjen skulle bli så glad om tigern ville dricka te med dem.
    Sagans slut är förstås solklar!!!!!!!
    Tänk, om vi likt sagans innehåll kunde se varandra på ett positivt sätt, ge beröm och inbjuda till vän/kamratskap. Då skulle ”Jante” inte finnas och vi skulle leva i en sagornas drömplanet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.