Lektionsförslag; Alfabetiskt register och frågor till undervisningen

Jag tycker det mesta man får lära sig är ett glädjeämne för att kunna omsätta i kunskaper. Exempelvis att lära sig läsa ett alfabetiskt register. Det är en analogförmåga. I det digitala lär vi oss sökord och att förfina dessa. Därför behöver vi lära oss båda och pendla mellan hur vi lär oss att hitta och orientera oss. Här är ett alfabetiskt register:

thumb_P1300052_1024

Textsamtal och frågor

Dessa frågor är avsedda att knyta eleverna till innehållet men låta dem upptäcka det genom mina frågor. Jag är varmt saklig och värderar inte utan lyssnar mer och ber eleverna fördjupa sina tankegångar och berättande svar:

  • Vad är det en förteckning över?
  • Vad kan en bok med detta innehåll kallas?
  • Vad skulle vi vilja ge den för namn?
  • Vilken genre?
  • Vad är syftet med boken?
  • Kan man gissa från vilken tid boken är?
  • Förklara varför?
  • Vad vet vi om de som skrivit boken?
  • Vad tror vi att det kan finnas för illustrationer, fotografier?
  • Vilken kaka skulle du vilja smaka?
  • Vilken kaka skulle du inte vilja smaka?

Struktur och avsaknad

Här handlar det att upptäcka namn över platser, personer och exempelvis mormors kakor. Det betyder vid en närmare översyn att innehållet kan struktureras ytterligare. Det är en fråga för eleverna att diskutera och tänka om:

  • Hur skulle man kunna organisera detta innehåll ytterligare?  (Jag skulle be eleverna grubbla, det finns kakor med namn från någon person, plats eller mormor?
  • Vilka saknas?
  • Vilka skulle vi kunna hitta på?
  • Ur ett genusperspektiv?
  • Ytterligare platser att skapa kakor och bakverk från?

Några framtidsfrågor, kreativa frågor är:

  •  Vilka ord och namn kan vi komma att läsa under bokstaven G, H, M, O och Ö för att välja några?
  • Ge förslag?
  • Vilka platser vill ni ska representera bakverken?
  • Vilka gestalter kan få en kaka?
  • Vilka litterära kakor kan vi baka in i registret?

Låt eleverna samtala under din frågvisa ledning! Ha roligt. Döm inte ut kreativa idéer. Tänk språkutveckling. Tänk bokstav och ljud. Tänk alfabet. Njut av att ni möter bokstäver, alfabet, mening och sammanhang tillsammans.

  • Vad händer om ni söker på fem olika kaknamn på nätet?
  • Vad får ni då för information?
  • Vad är skillnaden mellan ett alfabetiskt register och att söka på nätet?
  • Hur skulle du lösa dilemmat att baka en kaka om du inte hade något att följa?
  • Om du hittade på ett namn till en kaka du själv skulle hitta på – vad skulle kakan heta?
  • Berätta hur du tänker?

Boken jag tagit registret ur heter ”Kaffekalaset” …

  • Vad tänker ni att det är för ett kalas?
  • Vilka kommer på kalaset?
  • Hur ordnar man ett sådant kalas?

… boken ”Kaffekalaset” kom ut 1952.

  • Vad säger innehållet, tiden och bokens titel oss?

Så här står det i boken: 

”Men kakor ska inte konsumeras som vardagsmat. Kakan bör få återgå till sin ursprungliga betydelse av läckerhet, lyx. Massproducerade kakor ”billigt småbröd till kilopris” som det skrämmande heter i reklamen, är kakkulturens förfall.”

Ord för hembakta kakor det.

 

 

 

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Frågekonsten, Litteratur och läsning, Svenskämnet och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.