Matematik med mobiltelefonnummer

  • Jag bad mina elever att skriva upp ett mobiltelefonnummer på ett papper.
  • I detta nummer ska eleverna sedan stryka de som är tiokamrater (4/6) osv
  • När de strukit alla tiokamrater och det inte längre finns några tiokamrater kvar får de addera de siffror som blir kvar.
  • Skriv det tal du har kvar (exempelvis blev mitt telefonnummer siffror vilka inte hade tiokamrater 17)
  • Detta tal är nu mitt tävlingstal.
  • Tävla mot ett annat mobiltelefonnummer.
  • Lägst tal vinner.

Mina elever blev som tokiga. De slutade inte att arbeta. De jämförde mobiltelefonnummer och strök tiotal. En elev konstruerade egna mobiltelefonnummer och fortsatte göra en fortsättning hemma. Det tycker jag är spännande.

Svårigheten med detta inlägg är – hur skriver jag så att ni förstår hur man går tillväga? Jag inser att just detta är mycket, mycket svårt. Hur gör jag det begripligt? Hur som helst, lektionen blev glad, engagerande, rolig, lärande, räknande, undersökande, mobilvänlig och mycket väl genomförd.

För denna lektion behöver eleverna:

  • mobiltelefonen
  • mobiltelefonnummer
  • telefonkatalog (om man inte tillåter eleverna att gå omkring  och samla in sina kompisars mobiltelefonnummer, vilket jag tycker är det bästa sättet).
  • få prata och jämföra, byta mobiltelefonnummer, skratta och diskutera
  • papper och penna
  • en glad och nyfiken medspelande lärare

Anne-Marie

DSC_9119-1

DSC_9124

ELEVEN SKRIVER OM UPPGIFTEN:

Idag och i går  har vi jobbat med mobiltal. Vi får använda våra mobiltelefoner när vi jobbar med det. Hela klassen tycker nog att det är roligt att göra mobiltal. Man tänker inte alls på att man gör matte när man gör talen. Alla tävlar  om vem som får det högsta talet eller det minsta.

Så här gör man:

  • Man börjar med att skriva ett telefon nummer.
  • Sen ska man använda tiokamraterna och stryka dom som blir tio.
  • Dom som inte är strykna ska man räkna ihop och så for man ett svar.
  • Det högsta eller det minsta talet vinner.
  • Man kan välja om man vill räkna med plus eller gånger.

Så här tänker jag om uppgiften

  • Det är väldigt roligt!
  • Man tränar på tiokamraterna.
  • Man tränar på att lägga ihop tal.
  • Man tränar även plus och gånger.
  • Man tränar på att skriva med miniräknare.
  • Man tänker inte på att det är matte, för att det är så kul.
  • Man tränar på att avända mobiltelefonen på ett anat sätt en att ringa med den.
  • Man tränar på huvudräkning.
  • Man får prata så mycket man vill.
  • Man tränar också på att säga och skriva sitt telefon nummer.

Det var en i klassen som hittade på mobiltävlingen och jag vann den.

Elev 1

DSC_9121


ELEV SKRIVER OM MOBILTÄVLINGEN:

Jag har gjort en mobil tävling.

X. vann tävlingen med högst poäng.

X. vann på lägsta poäng så hon räknas som tvåa.

X vinner första pris och tvåan vinner ära.

Det var roligt och göra uppgiften om mobiltelefonräkningen.

Elev 2

DSC_9122

UNDERVISNINGEN SVARAR MOT LPO-94:

  • Undervisningen är individanpassad efter varje elevs förmåga och kunskap i matematik.
  • ger utrymme för eleven att pröva och utveckla sin matematiska förmåga
  • eleven får ta ansvar och initiativ till lektioner och utveckling av uppgiften
  • uppgiften är social och medverkar till samtal om matematik, siffror, tal och räknesätt
  • eleven lär sig samarbete
  • utvecklar sin egen lärande utveckling
  • utvecklar lust och nyfikenhet på matematiken

UPPGIFTEN SVARAR MOT MATEMATIKÄMNETS KARAKTÄR OCH KURSPLANENS STRÄVANSMÅL ENLIGT FÖLJANDE:

  • utveckla elevens intresse för matematik och möjligheter att kommunicera med matematikens språk och uttrycksformer
  • ge eleven möjlighet att utöva och kommunicera matematik i meningsfulla och relevanta situationer i ett aktivt och öppet sökande efter förståelse, nya insikter och lösningar på olika problem.
  • utvecklar intresse för matematik samt tilltro till det egna tänkandet och den egna förmågan att lära sig matematik och att använda matematik i olika situationer
  • utvecklar sin förmåga att utnyttja miniräknarens och datorns möjligheter

SÅ HÄR UTVECKLADES UPPGIFTEN UNDER ARBETETS GÅNG:

  • Eleverna började undersöka tal, en del började organisera mobiltal från det minsta till det högsta talet man kan konstruera.
  • Jämför additionen med multiplikationen.
  • Göra andra operationer med mobilräknaren – vad händer med divisionen och subtraktionen?

Det här inlägget postades i Matematikundervisning och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 svar på Matematik med mobiltelefonnummer

  1. Plura skriver:

    Häftigt exempel hur man kan jobba med talserier och minimering….

    Blev det rörigt nu….

    Håller med att matte ska lekas in, inte tragla mutiplikationstabeller eller vad det nu är vi gjorde på vår tid. Inte precis begåvat sätt att lära sig det lustfylda i matematiken…..

  2. En mycket bra och kreativ uppgift. Skoj att de blev så intresserade…

  3. Lärarstudenten skriver:

    Jag ville bara säga att Du är så inspirerande. En förebild.
    Tack för att Du delar med Dig av Din lärar-glädje!

    PS. Jag kunde inte låta bli att göra övningen själv med mitt mobilnummer…

  4. korlingsord skriver:

    Hej Lärarstudenten, så kul att du prövade mobilens möjligheter.
    Jag har gjort det själv också – om man gör det eleverna gör kallar jag det – TEACHING BY DOING.
    Det är ett begrepp jag myntat ur Deweys LEARNING BY DOING. Välkommen till bloggen!
    A-M

  5. Öpedagogen skriver:

    Jag tycker om det nya ordet mobiltal. Hälsa eleven som kom på det att jag kommer börja använda just ordet mobiltal. Sen leker jag med ordet, Hur talar man mobilt – måste man ha en mobil då eller går det ändå?, Vad är ett mobilt tal? Vad är en talmobil? osv. Trevlig helg

Kommentarer är stängda.