Bilderboken och textens rörelse i dem

Körling fotograferar 2013

Bilderboken är den enda läsning vi kommer klara av hörde jag någon sia om i radio. Jag lyssnade med ett halvt öra men inför detta påstående blev jag klarvaken. Bilderboksläsning är en kreativ läsning, inte alls så lätt egentligen. Bildspråk är ett eget språk där orden skapas i bilderboksläsaren.

Jag minns mina bilderböcker som barn. Hur jag kunde sitta och titta på det som var illustrerat. Jag minns hur jag bläddrade i min Pippi Långstrumpbok och tittade noggrant på alla illustrationer. Jag läste in alla detaljer. Det var en noggrann läsning. Då jag fick boken högläst för mig var det bilderna jag relaterade till. De blev rörliga då texten satte fart på dem.

Då jag undervisade sjuor, åttor och nior fick de möta bilderböckerna igen. Vi analyserade, tänkte, utvecklade och kom åt språk och kreativitet. Det gav kraft att ta sig an kemibokens text och bilder. De pedagogiska frågorna kan vi skapa i gemenskap med elever och kollegor:

Skärmavbild 2013-05-25 kl. 6.44.56 AM

Bilderboksfestival bjuder Junibacken in till. DN skriver om bilderboken i dagens DN och om den viktiga högläsningen. Här är en häftig bilderbok om bokstäver!

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Bilderboken och textens rörelse i dem

  1. Jenny skriver:

    Fint om det speciella med bilderboken. Och tack för att du tipsade om vår festival! 🙂 Den blev väldigt lyckad, trots ösregn under söndagseftermiddagen. På högläsningstältets tak smattrade regnet. Det tillförde berättelserna ytterligare en dimension. Jenny, Junibacken

Kommentarer är stängda.