Att läsa det är att få in en film i huvudet sa en elev till mig då vi talade läsning.
– Jag vet att läser bättre och bättre för jag ser bilder i huvudet när jag läser, sa en elev i årskurs två. Vi talade också läsning. Min undervisning om läsning, läsförståelse, lässtrategier påbörjade jag 1997. Jag lärde mig av mina elever, frågade om deras läsning, vad som hände i dem, hur de visste att de kunde läsa och vad de behövde för att lära sig mer och läsa på ett djupare plan.
Det är egentligen i det yttre vi synliggör läsandet. Att gestalta läsning, prata om den, måla vår förståelse av en textrad, dramatisera och göra texten i rummet. I ett program i UR I love Språk visar jag hur vi dramatiserar ett litet stycke ur Karlsson på taket av Astrid Lindgren. I filmen går det att se hur två elever dramatiserar ett stycke och i ett senare avsnitt kan vi höra hur Astrid Lindgrens språk behärskas av eleverna. I filmen är det två elever som dramatiserar, men i alla övningar i mina klassrum har alla elever fått göra och pröva. Det är inte för några utan för alla.
Så – låt texten få liv i det yttre. Skapa yttre bilder. Ge språk!