Det är skolstart. I kollegiet finns kanske en nyexaminerad lärare. Se till att vara kollegan, den som säger:
– Hej, välkommen och fråga om du vill, kom gärna in i mitt klassrum, jag äter gärna lunch med dig, har du sett dig om i skolan? Jag visar dig gärna!
Jag minns då jag kom som nyexaminerad till skolan. Jag fick scheman med förkortningar och jag förstod väldigt lite av det alla andra tycktes kunna och förstå så självklart. Mycket var underförstått. Innan man förstår kulturen behöver man stöd och hjälp. Den lärare som slog sig ned hos mig första dagen blev en naturlig mentor till en början. Skolan tycktes mig så stor. Jag minns dagarna i klassrummet, de där dagarna innan eleverna kom, vi hade färre sådana dagar då än nu, men hur jag prövade hur det kändes att vara lärare ”på riktigt”. Mitt klassrum, mina elever på en lista, redan utvalda böcker att läsa och alla andra klassrum, kollegan i rummet intill och orienteringen till idrottssalen, biblioteket och högstadiets klassrum. I mitt fack kom papper om än det ena än det andra. Jag minns vilsenheten i lärarrummet, vilka koppar man kunde ta då man inte tagit med sig sin personliga och hur uppdelningen såg ut mellan låg, mellan och hög. Och de tankar om skolan jag bar mer som ord än handling skulle nu omsättas i handling. Och kopiatorn. Den går enklast att använda före 07.30. Allt man skulle lära sig som lärare.
Det är spännande att höra om det som kommer med en ny kollega. Närmare studierna, närmare det nya som skolan ska famna kan man inte komma än den som är nyexaminerad. Genom vad kan vi mötas. Genom hur kan vi dela.
Att bli trevligt bemött är guld värt, speciellt när man är ny! Ett bra klimat och samarbete mellan lärare på skolan påverkar inte bara all skolpersonal men även eleverna…