Då femåringarna har tema vatten då har man tema vatten. Tema vatten för femåringar det är ungefär samma tema vatten som vi gör i skolan för årskurs fem eller sex. Ja, kanske att vi gör isägget i årskurs fyra, fem.
Nu har jag däremot tagit del av förskolans isägg och ungarnas reflektioner och aktioner kring det. Ja, det hörde ju nu samman med allt det andra som man kan göra med vatten. Femåringarna hade fått grubbla på vad fiskar gör då isen lägger sig. Och fått känna hur isen känns om den står i en skål med vatten i rummet. Isägget lade man i en skål på en overhead, hällde några droppar röd karamellfärg och så projicerade man isägget på väggen i storformat. Då får ungarna fler perspektiv att undersöka såväl ljus och värme, issmältning och hur färgerna ändrar sig.
Jag har sett isägget göras i andra sammanhang, med större barn, och det gick fort. En lektion så var den övningen över. Här ser jag ett tema som omsluter klimatet utanför och samspelar med bäckarna, vattenpölarna, dammen och allt det andra. Jag frös till då jag insåg att vi under resans gång har tagit ifrån barnen deras nyfikenhet. Ett isägg och en presentation senare tror jag inte mycket finns kvar hos de äldre skolbarnen. Men hos de yngre syns den fortsatta aktiviteten sammanlänkat med allt som sker. Det finns en tanke. Inte bara en handling.
Anne-Marie
Anne-Marie som leker inte ”bara” allvarliga lekar. Hon leker roliga lekar. Allvarligt roliga lekar.
Suveränt!
Oj, inlägget ovan skulle vara till tåsagorna.