Krönikor/Intervjuer

profile (2)

Lärarnas Tidning – Det borde vara en hedersuppgift att undervisa i mindre grupp!

Lärarnas TidningMetoder är som plåster på såren!

Lärarnas Tidning – Året då vi lärare ska visa upp oss!

Lärarnas Tidning – Onödig oro kring utvecklingssamtalet!

Lärarnas Tidning - Lärare måste våga det stora språnget!

Lärarnas Tidning – Diagnoserna har blivit skällsord!

Lärarnas Tidning – Bloggandet gör mig proffsigare!

Lärarnas Tidning – Facit hämmar eleverna!

Lärarnas Tidning – Skolan måste spegla verkligheten

Lärarnas Tidning – En ny elev väcker …

Lärarnas Tidning – Rörliga fötter bra för lärandet

Lärarnas Tidning – Dags för lärarna att sänka garden

Lärarnas Tidning – Mina barns läxor blev en tung börda

Lärarnas Tidning – Här är mitt djävla skitarbete

Lärarnas Tidning – När provet blir att räkna med

Lärarnas Tidning – Språket börjar över potatismoset

Lärarnas Tidning – Hjälpsamma elever ordnade…

Lärarnas Tidning – Skolan betyder mer än ett stumt papper

Lärarnas Tidning – Eleverna befriade mig från bondgården

Lärarnas Tidning – Proven som gör även läraren darrig

Lärarnas Tidning – Fler och fler gillar mobilläget!

I Körling frågar ställer jag nog en hel del tokiga frågor om allt mellan frågetecken och punkt. Så här skriver Redaktör Maria Löfstedt 2/2011 om mina frågekonst: ” Missa inte denna vinjett där frågorna är lika tänkvärda som svaren.”

Ny bild a-m i max entins penna

Svenskläraren: Körling frågar Horace Engdahl om något ord som borde få komma tillbaka och lite smått och gott som hör språket till.

Svenskläraren: Körling frågar Björn Ulvaeus om astrakanäpplet och musikaliska ord.

Svenskläraren: Körling frågar Babben Larsson om språket är roligt och lustigt.

Svenskläraren: Körling frågar Sven-Eric Liedman om vilket lärande som kan synliggöras i språket.

Svenskläraren: Körling frågar Patrik Hadenius om självaste språket.

Svenskläraren: Körling frågar Ann-Marie Begler om en del skolord.

Svenskläraren 2/2011: Körling frågar Viveka L Åhlinder om rösten i läraren.

Tidningen VI Läser, nr 4, 2009: Ett litet rum för poesi,

Syns i intervjuer hos:

Skolverket; Kolla Källan:  Om det dagliga förhållningssättet till avsändare och mottagare. Kunskap om och kunskap i källan och förståelse för ansvaret om textens ursprung.

Skolportens tidning 360 – Skolan överger pojkarna, 2010

Ystads Allehanda, jan 2011 – Lärarcoacher

P R O D  U K T I O N E R

Vägen till skriftliga omdömen, 2009

Kiwimetoden, 2006

Jag blir glad, 2006

Mitt sår, 2006

Den döda musen, 2006

Video för pedagogiska samtal, 2005

Barns sorg är randig – video som skänktes till samtliga svenska grundskolor, och sedan skänktes allt till Rädda Barnen – beställ där!

Barnsångboken, 1992

Julsångboken, 1982

och lite annat. Jag ska uppdatera sidan med bilder och länkar. Jag skriver för Bonnier Utbildning. Och jag går mycket sällan över ån efter vatten.

Jag har också samlat in en hel hoper med ord till en mejeriprodukt;

5 DL POESI – kylskåpsord hämtade ur sagovärldarna!

SYNS I

Skolakuten : Tusen vägar till läsförståelse
Vad är orsaken till att läsförståelsen försämras? Och vad gör skolan för att hindra denna
utveckling? Metoderna som lärare kan använda sig av i barnens tidiga ålder är många. Vi
tittar in hos barn i de yngre åren och hos pedagogen Anne-Marie Körling och hennes
femteklassare. Anne-Marie har Kiwimetoden som sin käpphäst. John Carlsson möter
professor Caroline Liberg från Uppsala Universitet. Hon har under många år forskat på
barns tal- och skriftspråkliga utveckling och förklarar varför hon är skeptisk till att förlita
sig på en enda metod för inlärning.
1 tv-program à 30 minuter
AV-nr: 100144tv 9

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>