Frågor om källkritik: Att äga källkritisk kompetens?

FRÅGOR om Källkritik

  • Hur förstår du källkritik?
  • Vad betyder ordet källkritik för dig?
  • Kan du omsätta ordet i din praktik?
  • Hur gör du det?
  • Hur och var lärde du dig om källkritik?
  • Handlar källkritik om vardagliga saker?
  • Måste man separera källkritiken för att undervisa om den?
  • Vad gör källkritiken så viktig i vår tid?
  • När kan man börja utbilda om källkritik?
  • Finns det progression inom källkritiken?
  • Hur ser du på skvaller?
  • Vad gör nätet med källkritiken?
  • Vad innebär det att vara källkritisk idag?
  • Är det någon skillnad från att vara källkritisk för 20 år sedan?
  • Hur kan källkritiken integreras i verksamheten?
  • Hur är man källkritisk inom ämnet slöjd?
  • När behöver man inte vara källkritisk?
  • Kan man arbeta med det eleverna har med sig källkritiskt?
  • Matematikundervisning och källkritik, hur kan man göra kopplingarna där?
  • Varför ska man vara källkritisk?
  • Handlar lärandet om källkritik?
  • Vad är lärande utan källkritik?
  • Hur levandegör vi våra källor?
  • Hur mystifierar vi källan?
  • Kan man leka källkritik?
  • Hur är barn naturligt källkritiska?
  • Vilka frågor synliggör lärarens medvetenhet om källorna?
  • Hur medvetandegör vi källorna i vår vardag?
  • Vad betyder författaren Astrid Lindgren i relationen boken Pojken med den randiga pyamasen?
  • Hur kan man erbjuda källkritiska dilemman i undervisningen?
  • Vad innebär det att två texter samtalar med varandra?
  • Hur kan källkritiken skapa dialog i texterna?
  • Vad gör en text till en källa?
  • Hur söker vi på google?
  • Vad är att ha avsändar- och mottagaransvar?
  • Vem ska förstå avsändaren?
  • Vad betyder tiden i förhållande till författaren?
  • Vem talar med vem?
  • Vad talar med vem och i vilken tid?
  • Vad händer om en författare skriver om en annan författare?
  • Hur förstår jag som lärare vidden av källkritiken?
  • Den källkritiska aspekten – hur påverkar den undervisningen?
  • Om undervisningen omsluts av källkritik hur ska jag styra lektionerna?
  • Jag kan själv inget om källkritik – hur gör jag då?
  • Vem ska jag fråga och hur utbildar jag mig själv?
  • Vilka frågor kan jag börja med?
  • Hur långt kan utbildningen gå och hur påverkar den undervisningen?
  • Varför tar kursplanerna upp källkritiken?
  • Hur utbildar man sig själv?
  • Vad är att vara medveten om källkritik som lärare?
  • Vad behöver min undervisning tillföras?
  • Varför är källkritik så viktig?
  • Hur får jag utbildning?
  • Kan jag själv konstruera frågor?
  • Vad händer om jag problematiserar två texter källkritiskt?
  • Vad betyder källkritik?
  • Vad är det för kompetens man besitter om man förhåller sig källkritiskt?
Det här inlägget postades i Källkritik och undervisning. Bokmärk permalänken.

5 svar på Frågor om källkritik: Att äga källkritisk kompetens?

  1. sspirit skriver:

    57 frågor, om jag har inte räknat fel.
    En bra lista att lista ut.
    Tack för det!

  2. Cecilia Bengtsson skriver:

    Så många intressanta, viktiga, svåra, komplexa, relevanta och nyttiga frågor du ställer Anne-Marie. Du vrider och vänder på sånt som är självklarheter för mig men ändå inte. Vill söka svar och resonera kring dessa frågor med dig och andra.

  3. Pingback: Tankar om källkritik | Cecilias tankar

  4. Pingback: Workshop om källkritik, upphovsrätt och informationssökning « Skolbiblioteken Ekerö

  5. Anne-Marie Körling skriver:

    Tack!

Kommentarer är stängda.