KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
Detta läser jag:
- Ekman, Kerstin. 2023. Min bokvärld. Bonniers.
- Karinsdotter, Emma. 2023. Ovetenskapliga studier. Bonnier Carlsen
- Carlberg, Ingrid. 2023. Marionetterna. Norstedts Förlag AB
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BOK: Var är bebisen?
Min text har blivit till bild genom
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Läraren. Läs mina krönikor där.
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Läsfrämjande innehåll i undervisningen (för samtliga årskurser) 28/11/2023
- Mer lästid i skolan 23/11/2023
- Högläsning och självständig läsning 09/11/2023
Kategorier
Arkiv
Om kyla och jag blir sugen på att undervisa!
Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.
Hej Anne-Marie,
Jag har just precis planerat att arbeta med artiklar – med inspiration från Kiwimetodenboken och dina bildpromenader. Jag blir självklart nyfiken på hur du skulle undervisa med denna artikel som utgångspunkt. Vill du visa mig?
Malin
Hej – jag blir omedelbart inspirerad av artikeln – Jag skulle undervisa om människokroppen och om det elevnära perspektivet – att frysa. Jag skulle läsa en kort berättelse om att frysa. Jag skulle tala om åkarbrasa…. och jag skulle låta eleverna förstå hur kroppen fungerar i värme, kyla, snålblåst och så skulle vi smaka på alla orden, begreppen:
Det finns så fantastisk mycket att prata om, som eleverna redan vet och förstår men som de inte har lyft upp till ett annat perspektiv. Jag vill verka för textrörlighet och att vi fokuserar på väder, vind och … människan mitt i alltsammans. Hur gör djur? Vad känns kallast? Pröva, tänka och utveckla. Detta är nu i helt ostrukturerad form, jag brukar göra så här, kasta ut allt jag kan tänka på och sedan undersöka lite med eleverna, bara den att läsa upp artikeln och diskutera innehållet och se vad eleverna tycker är intressant brukar ge mig en hel del fantastiska infallsvinklar.
Jag måste tänka!
A-M
Å – ja! Tack bästa Anne-Marie för att du tod dig tid att svara. Malin