Innehållsbeskriv ordet kateder och katederundervisning!

Dags att också ge detta ord – kateder –  ett innehåll. Vad menar vi med katederundervisning? Kan flum och kateder finnas i samma klassrum? Vilket innehåll har flum? Vilket innehåll har kateder?

Vad händer om en lärare bedriver katederundervisning utan att själv ha en kateder, vad är det då den läraren gör?

Om läraren som har katederundervisning inte har kateder är den läraren en flumlärare då som sitter lite varstans?

Om man är ordagrann så ställer själva möbeln till det men om man hittar på så kan man kanske få in lite fluminnehåll, vad vet jag!

Gå också till mitt inlägg om att innehållsförklara ordet flum!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Pedagogik, Skolorden och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 svar på Innehållsbeskriv ordet kateder och katederundervisning!

  1. Lotta skriver:

    För mej är egentligen katederundervisning något att eftersträva- att läraren har kontrollen och vet vart alla år på väg, utvärderar undervisning och lärandet hela tiden. Att det är läraren som styr undervisningen, självklart i samklang med eleverna.

    Men många har uppfattat ordet som något negativt och i den bemärkelsen är flum och katederundervisning exakt samma sak enligt mej. ”Bara att fylla på, exakt lika för alla oavsett förkunskap, inlärningsstil osv”

  2. P skriver:

    Undervisning vid kateder. Snarare en plats för läraren att sitta vid. Som skapar trygghet och ger en fast utgångspunkt i rummet. Månne blev det lite naket att inte kunna lägga en arm på sitt bord eller öppna en låda och plocka fram en penna. Men inte har det väl något med undervisning att göra. En möbel skapar väl ingen interaktion?

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    En kateder är en kateder. En lärare är en lärare. Jag föredrar klassrumsundervisning!

  4. Mib skriver:

    Ja jag tänkte just säga att det måste väl finnas nåt annat ord. Jag menar varken katederundervisning eller flum är ju särskilt bra ord. Och nån slags blandning måste ju vara bäst. Alltså att ha en plats som är ens egen även när man är lärare, men sen ändå kunna cirkulera runt och slå sig ner lite varstans beroende på vad som pedagogiskt sett känns bäst just då.

  5. Jan Lenander skriver:

    k-ordet blev bara en samlingsbeteckning för ANDRA lärares dåliga undervisning. Nu placerar vi det ordet på historiens skräphög. Min mellanstadielärarinna hade mängder av underbara överraskningar i sin kateder. Anne-Marie har mängder av härliga överraskningar i sitt klassrum. Jag vill vara en klassrumsundervisare.

  6. elisabeth.smeds skriver:

    När jag fick klasser om 30 elever slängde jag ut katedern, den fick inte plats. Jag använde OH-apparaten som avlastningsplats istället. Det blev ingen skillnad… Sedan såg jag talarstolen i soprummet och släpade upp den till klassrummet. Ni skulle se hur gärna eleverna använder den vid sina redovisningar! En springvikarie tackade mig för att jag hade den, han kände att han fick pondus och blev mer bestämd när han stod vid den. Tyvärr har jag som ämneslärare blivit ”hemlös” nu och vandrar mellan klassrum med katederinnehållet i en väska. Om det är bra för eleverna är det ok, men det är inte bra för mig. På katedrar hamnar allsköns bråte och när ingen ”äger” den blir den både tom och överbelamrad på samma gång. Att anklaga något för att vara flummigt är att säga att jag inte förstår det eller att jag inte tycker att det är viktigt. Kanske sitter det i betraktarens ”öga” eller öra, likt grandet och bjälken. Vem har aldrig flummat i sina formuleringar? Han må kasta första stenen!

  7. Pingback: Den som äger orden… « Flumpebloggen

Kommentarer är stängda.