Så ska det ges – ett summativt omdöme om vad man kan!

S../Archive/ProductLarge/SVSF101.jpg

Minns ni ”Baddaren”, ”Simborgarmärket”, ”Magistern” och alla de små märken man kunde ta för att visa sina bad- och simkunskaper. Jag läser i Alex Schulmans bok ”Skynda att älska, 2009″ om omdömet som gavs då man som tagit Baddaren: Simdiplomet intygar att märkestagaren:

”med gott mod och sann äventyrslusta klarat uppgifterna som krävs för att vara en Baddare”.  

Ibid, s 136

Och det är inte målen som visas utan kunskaperna som framhålls. Detta kan märkestagaren av Baddaren Blå:

Dopp-prov
Märkestagaren skall doppa huvudet
under vattnet fem gånger.

Bubbelprov
Märkestagaren skall andas in, hålla
andan och blåsa ut under vattnet.
Detta skall upprepas fem gånger.

Glidprov
Märkestagaren skall glida i vattnet
5 sekunder med framsträckta och
raka armar, ansiktet skall vara
under vattenytan. Frånskjut får
göras och provet kan utföras där
märkestagaren bottnar. Handstöd
med platta eller simdyna får
användas. Momentet upprepas
fem gånger.

Jag minns mina simmärken. Jag visste precis vad jag kunde då jag tittade på dem. Jag visste precis exakt vad jag kunde. Och det uppfyllde mig. Vetskapen om att jag kan.

Det här inlägget postades i Formativ bedömning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.