De fyra perspektiven i läroplanen – och ett önskemål om ett femte!

På sidan 9 i den omslutande delen av läroplanen står:

”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom  bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.

I all undervisning är det anlägga att anlägga vissa övergripande perspektiv.”

De fyra perspektiven är

  • DET HISTORISKA PERSPEKTIVET,
  • MILJÖPERSPEKTIVET
  • INTERNATIONELLA PERSPEKTIVET
  • ETISKA PERSPEKTIVET

Som rubrikerna anger är detta stora perspektiv. Dessa ska omsluta ämnena som ges i kursplanerna. Hur gör vi detta?

Jag saknar också ett perspektiv: DET METAKOGNITIVA PERSPEKTIVET. Om det har jag skrivit tidigare. Detta perspektiv gör att vi ständigt funderar över hur vi lär kring vad vi lär och varför vi lär. Vi tittar på lärandet och lär oss tala om det specifikt.

Nu får jag grubbla ordentligt! Låt oss göra det ihop!

Det här inlägget postades i Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.