Låt mig göra en lista över vad vi själva kan göra för att undersöka det som går bra:
- undersök vad för metoder som lyckas – olika för olika elever
- undersök hur ni lyckas
- hur upplever jag min undervisning
- hur upplever eleverna min undervisning
- frågor som ställs är de till form eller till innehåll
- lyssna till elevernas frågor – hur frågar de och vad gör deras frågor med oss
- när det fungerar i klassrummet – sätt ord på vad det är som fungerar och varför
- vad gör dig till den där ”skickliga” läraren?
- vem kan du tala lyckade lektioner med?
En lärare som jag coachar skrev ett mail om sina funderingar och tillkortakommanden i undervisningen. Jag beslöt mig för att inte kidnappas i den frågeställningen utan frågade om läraren kunde återkomma med svar på vad läraren tyckte sig lyckas med. Jag bad läraren fundera över sina lyckanden. Det kom ett svar med en lång lista på nya sätt som läraren var i färd med att göra tillsammans med eleverna och nya saker läraren hade prövat på, andra tankar som formades under arbetet i klassrummet. ”Jag tänker om allt”. Brevet avslutades med att läraren inte längre kände sig misslyckad utan kände sig som en lärare som var på väg att förändra såväl relationen till eleverna och till innehållet.