Ruttna äpplen och maskrosbarn

Körling fotograferar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I skolan finns det äpplen av alla de slag. I läroplanen finns det kunskapsfrukt att lära sig genom att bita i dem. På omslaget av läroplanen finns ett päron.

Att tala om elever som ruttna äpplen som ska plockas bort ur en korg där bara den fina äpplena får finnas är en obehaglig sortering. Det äpplet som blir ruttet är på fel plats helt enkelt. Det är förmodligen odlingsplatsen som inte är tillräckligt god. I en annan skola blir äpplet inte ruttet. De blir heller inte fallfrukt. Jag tänker plötsligt på maskrosbarn. De där barnen som klarar sig trots allt. Det finns maskrosbarn i skolsystemet också.

Det är märkligt att vissa barn klarar skolan trots att skolan inte klarar eleverna.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Värdegrunden, Verkligheten. Bokmärk permalänken.