Generellt om framgångsrika lärare

DSC_7297 Jag läser i mina gamla NÄMNAREN om framgångsrika lärare och matematik för yngre åldrar (NÄMNAREN NR4.2002).

Jag väljer att se det lite mer generellt – listar här de framgångsfaktorer som leder till goda lärande miljöer för skolans elever:

  • läraren använder en variation av frågor och utmanar därmed elevernas tänkande
  • väljer mellan individ och gruppundervisningar
  • berättar inte allt för eleverna utan låter dem undersöka
  • låter eleverna beskriva sitt tänkande
  • läraren lyssnar uppmärksammat på eleverna
  • har höga och realistiska förväntningar på eleven
  • främjar elevens vilja, ansträngningar, uthållighet, koncentration
  • observerar elevernas aktioner och gör noteringar om elevaktiviteter och lärande
  • visar lärarstolthet över elevernas framgångar och arbeten
  • visar glädje över elevernas arbeten
  • läraren väljer spontana tillfällen där lärandet har uppstått eller uppstår
  • använder medvetet begrepp som är ämnesspecifika och utvecklar elevens lärande ordförråd
  • väljer uppgifter som engagerar eleverna och skapar delaktighet
  • gör tydliga undervisande fokus.

Som sagt jag har lagt till olika aspekter kring lärarrollen men använt Nämnarens modell som utgångspunkt. Jag tycker det är nog så viktigt att understryka att glädje och stolthet är viktiga saker som en lärare kan visa sina elever.

Anne-Marie,

som undrar vilka ytterligare aspekter du vill lägga till?

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Strategier, Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.

2 svar på Generellt om framgångsrika lärare

  1. Öpedagogen skriver:

    Då är du definitivt en framgångsrik lärare. Jag har ju sett eleverna och dig ”in action” =)

  2. korlingsord skriver:

    Tack! Tur att du besökt mitt klassrum! Anne-Marie

Kommentarer är stängda.