Lämna industrisamhällets undervisning

Omvärldsbloggen är den blogg som ger mig en mängd information om världstillståndet och skoltänkandet utanför gränserna. Jo, lärandet har inga sådana förstås men skolan har en tendens att bara blicka inåt och det med ögon på bristerna. Låt oss titta lite mot andra horisonter. Jag delar också tanken att undervisningen måste lämna industritanken, dvs, att skapa, konstruera och ge ut till mottagare och gå mot att bli en delaktig aktör med inriktning mot lärandet, grupprocesserna, individen och redskapen. För mig är redskapen många och en del av dem universella, språket, pennan, samtalet, räknandet hör till innehåll som kan ses som sådana. Här är lite uppsamlande tankar om en ny slags skola, här från New York. Förändringarna syns lite överallt i världen.

  1. Nytänkande kring arbetstid och bemanning. Här hoppas man både öka undervisningstiden och lärartätheten – och förbättra elevernas lärande.
  2. Individuell anpassning med hjälp av it. Genom att anpassa undervisningen till elevernas förutsättningar och behov vill man höja deras motivation och prestation.
  3. Undervisning online. Ständig tillgång till vägledning och lärresurser på nätet kan förhoppningsvis bidra till att individanpassa undervisningen och ge bättre möjligheter för eleverna att få den hjälp och vägledning som de behöver. Samtidigt förändras lärarrollen för dem som undervisar online, från en förmedlande till en mer coachaktig roll.

Danmark tar också nya tag – ska bli spännande att följa den utvecklingen.


Jag tänker att vi faktiskt måste lämna en del av skolans gamla idéer, se över vår fostransroll, revidera den ordentligt, se till möjligheterna och skapa förutsättningar för mångfaldslärande där läraren går in som en aktiv aktör, visar, modellar, gör och håller sig till sitt innehåll. Elever är inga stillasittande och tysta mottagare. Så länge vi bär den föreställningen om elever och tror att vår väsentliga roll är att fostra dem bör vi lägga något i den fostran vi tror oss ansvara för. Den huvudsakliga och viktiga fostran handlar om fostran till att verka och ansvara för en demokrati. Sett i detta ljus uppfyller skolan inte sina uppdrag. Det tysta klassrummen, den endaste boken, det utgivande förhållningssättet motverkar demokratiuppdraget.

Anne-Marie

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Lämna industrisamhällets undervisning

  1. sspirit skriver:

    Out-of-Box, In-the-Box, New-Box, Other-Box, No-Box Thinking.

Kommentarer är stängda.