Pojken i skolan: skylt och signal

Den här skylten och flera andra skyltar är motsägelsefulla. Det är alltid flickan som har det ledande ansvaret i alla skolskyltar jag sett, oavsett land. Flickan får antingen dra pojken till skolan eller så visa att man går och absolut inte springer till den. Här springer pojken och flickan går. Samtidigt syns andra signaler om att man ska ta det lugnt. Att sakta ned är en signal till alla bilister men det är också en signal som förstås av barn som just lärt sig läsa. Jag tycker det är problematiskt i såväl stort som i smått.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Skolorden, Skolrättigheter, Strategier och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 svar på Pojken i skolan: skylt och signal

  1. Plura skriver:

    Visst är det problematisk med pekpinnar. Man skulle kunna tolka bilden så att det är storasyster så går medan lillebror måste springa för att hänga med….

  2. Anne-Marie skriver:

    Jo, men det är vuxnas syn på barnen, här är pojken springande, men det finns skolbilder där flickan får DRAAAAAAAAAAAA pojken till skolan. Det omvända gäller för pensionärsskyltar… då är kvinnan så utsliten att hon går krum bakom den stolta mannen som absolut inte behöver ens vara på ett pensionärshem. Vilka skyltar! A-M

  3. Plura skriver:

    Ja Anne-Marie, bilder är svåra. Att nå gemensam syn är inte alltid lätt samtidigt som de låser fast våra förutfattade meningar om sakernas tillstånd. Ska skyltar och metaforer används ska det finnas ett generellt värde i dem.

    Fast det där med mannen som inte behöver vara äldreboendet beror väl att han starvat av innan gumman.

Kommentarer är stängda.