Felsökeri och begränsningarnas karta

DSC_3833Om man är på en ö och har i uppdrag att nå öns upphöjda berg kan man ta fel väg då? undrar Anne-Marie då hon funderar över det inlägg hon skrev alldeles nyss.

Om man är på en ö och har till uppdrag att ta sig till öns upphöjda topp och man vill gå dit i passgång, hur ser vi på en sådan gångstil och gångart för att nå bergets topp? tänker Anne-Marie då hon sitter och filosoferar över sitt kaffe en kall novembermorgon år 2009.

Om man är på en ö och har till uppdrag att på vilket sätt som helst nå bergets topp hur ser ledarens på alla olika alternativ att göra detta, funderar Anne-Marie och funderar över hur människosyn och kunskapssyn påverkar ledarens uppdrag och uppgifter till dem ledaren leder.

Sedan funderar jag om ledaren själv går och sätter sig med en kikare och tittar mot bergets topp, innanför och i en vilsam bensträckarställning och en varm kopp av någonting, och prickar av de som tagit sig dit, eller om ledaren helt resolut är lika nyfiken på sin egna framfart, sin egna väg, sina egna tankar, sin egen passgång, och gör det som ledaren givit i uppdrag till andra.

Och en sista sak… lyssnar ledaren in upptäckarnas upplevelser, kunskaper, förmågor, idéer, tankar, innovationer, samspel… då ledaren samlar sin grupp för uppdragsanalys och reflektion, funderar Anne-Marie, som undrar över medvetenhetens obegränsade möjligheter. Att göra är en sak, att tänka är en annan, att föra samman göra med tänka är att skapa medvetenhet.

I övrigt är Anne-Marie öppen för fler förslag hur vi kan ta oss till toppen av berget om vi är på den ön vi är på?

THE FUTURE JUST LOST ITE LEAD

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Läraryrket och lärarrollen, Modellerna. Bokmärk permalänken.

4 svar på Felsökeri och begränsningarnas karta

  1. Pingback: Pedagogiska samtal: öns begränsningar och dess höjdpunkt « Anne-Marie Körling

  2. Mats skriver:

    Passgång verkar vara riskabelt – i alla fall om man går på alla fyra – jag rekommenderar skallgång eller kräftgång som nog kan bli spännande.

    Försök annars med årgång – det är ett säkert kort!

  3. Anne-Marie skriver:

    Riktigt roligt i sammanhanget – skallgång… också… fnissar jag förtjust. Anne-Marie

  4. Plura skriver:

    Skallgång låter som sökandet efter en försvunnen person. Är det den försvunna kunskapen vi ska gå skallgång efter eller….

    Börjar bli ett uppslag till en deckare.

    Men årgång låter intressant, låter nästa som vin ju äldre det blir ju mer förädlat blir det, som kunskaper ibland kan vara…

Kommentarer är stängda.