Indien skriver om ”Beauty with brains”

LÄRARE I FYSIK OCH MATEMATIK INDIENVårt Sverige talas det om i de stora länderna. Jag läser i DN denna morgon (Sverige från utsidan, Clas Barkman) hur Indien beskriver Sverige som ett av de mest utvecklade och teknikutvecklade länderna i världen – ”beauty with brains”.

Jo, jo, tänker jag.

Det är vi säkert. Det räcker med att sitta  i en tunnelbana och se hur man såväl befinner sig i tekniken som har den i sin hand. Varje individ är uppkopplad, inkopplad och… tja låt mig leka med orden…avkopplad. Mobilen, tekniken syns aktiv och ständigt.

Men i skolan syns pappret, pennan, suddet och den medförda tekniken får lämnas i pant, i en korg vid klassrumsinträdet.

Anne-Marie,

som hade en diskussion med den indiske matematikläraren då jag var i Redmond och träffade innovativa lärare från andra delar av vårt jordklot. Han undervisade nästan 100 elever samtidigt, via laptops och mycket roliga och utmanande matematiska interaktiva uppdrag. Hans undervisning var nytänkande och tekniskt, och hans roll var att leda, utmana, skapa och kreera lärande för de elever han undervisade. Jag häpnade då jag såg hans arbeten och elevernas förmågor.

Det här inlägget postades i Autodidakten, Läraryrket och lärarrollen, Visionerna och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.