Handen på det pedagogiska hjärtat: Vad behöver elever kunna i framtiden? Vad behöver lärare kunna för att se till att eleverna får det de behöver? Kanske är det lärarna som ska ställa sig frågorna:
- Vad är det för tid?
- Vad kännetecknar denna tid?
- Vad kräver denna tid av oss?
- Varför då?
- Vad har förändrats de senaste åren?
- Vad kommer att ske de följande tre åren?
- Vad är ett barn idag?
- Vad är samma barn som tonåring?
- Vem anställer detta barn?
- Vad kommer man att kräva?
- Vad kräver tiden?
- Vad är det som kommer att hända i framtiden?
- Vad vet vi?
- Vad kan vi?
- Vem är skolan för?
- Vad ska lärarna göra med sina kunskaper?
- Hur ska läraryrket förändras?
- Varför ska läraryrket förändras?
- Vem är det som ska utveckla läraryrket?
- Varför då?
Jag är helt övertygad om att skolan kommer vara en absolut viktig del av människans lärande i sociala och verkliga sammanhang men att kunskaperna finns överallt. Vi behöver kunna redskapen och utveckla all kommunikation. Klassrummet blir en tummelplats för den utvecklingen. Språk blir den väsentliga kunskapen – skrivspråk, engelska, kinesiska, ryska, muntlighet, etik, moral, koder, informationsmedvetenhet, matematikens språk och grepp, det historiska avstampet och framtiden… och skolans här och nu som en plats där allt detta möts. Och i kommunikationens tecken, samspelet och samarbetets möjlighet och där det kreativa är en del av det framtida – lösningarna finns inte i det som redan är – rent globalt har vi andra uppdrag att utveckla. Och det krävs oändligt mycket av den framtida människan.
Så hur gör vi idag?