I tiden, i tiden – vad behöver vi kunna?

Handen på det pedagogiska hjärtat: Vad behöver elever kunna i framtiden? Vad behöver lärare kunna för att se till att eleverna får det de behöver? Kanske är det lärarna som ska ställa sig frågorna:

  • Vad är det för tid?
  • Vad kännetecknar denna tid?
  • Vad kräver denna tid av oss?
  • Varför då?
  • Vad har förändrats de senaste åren?
  • Vad kommer att ske de följande tre åren?
  • Vad är ett barn idag?
  • Vad är samma barn som tonåring?
  • Vem anställer detta barn?
  • Vad kommer man att kräva?
  • Vad kräver tiden?
  • Vad är det som kommer att hända i framtiden?
  • Vad vet vi?
  • Vad kan vi?
  • Vem är skolan för?
  • Vad ska lärarna göra med sina kunskaper?
  • Hur ska läraryrket förändras?
  • Varför ska läraryrket förändras?
  • Vem är det som ska utveckla läraryrket?
  • Varför då?

Jag är helt övertygad om att skolan kommer vara en absolut viktig del av människans lärande i sociala och verkliga sammanhang men att kunskaperna finns överallt. Vi behöver kunna redskapen och utveckla all kommunikation. Klassrummet blir en tummelplats för den utvecklingen. Språk blir den väsentliga kunskapen – skrivspråk, engelska, kinesiska, ryska, muntlighet, etik, moral, koder, informationsmedvetenhet, matematikens språk och grepp, det historiska avstampet och framtiden… och skolans här och nu som en plats där allt detta möts. Och i kommunikationens tecken, samspelet och samarbetets möjlighet och där det kreativa är en del av det framtida – lösningarna finns inte i det som redan är – rent globalt har vi andra uppdrag att utveckla. Och det krävs oändligt mycket av den framtida människan.

Så hur gör vi idag?

This entry was posted in Verkligheten, Visionerna. Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.