Jag läser HETS av Sven-Eric Liedman. Låt mig citera:
”Läraren måste liksom läkaren besitta adekvata kunskaper. Men den viktigaste egenskapen hos honom eller henne är att väcka hungern efter just dessa egenskaper hos andra. Däri ligger konsten.”
Jag läser HETS av Sven-Eric Liedman. Låt mig citera:
”Läraren måste liksom läkaren besitta adekvata kunskaper. Men den viktigaste egenskapen hos honom eller henne är att väcka hungern efter just dessa egenskaper hos andra. Däri ligger konsten.”
Det är en njutning att läsa så väl formulerade ord.
Lisa för själen!
Pssst…. Jag är här och läser. Läser väldigt mycket. Det ger mig så mycket. Är intressant och inspirerande. Men jag hinner inte kommentera så mycket så det får bli det här bara.
I like it! 🙂
Själv har jag bytt bloggplats till http://mibfilosoferar.blogspot.com
Ha det så bra.
Jag undrar – behöver lusten efter kunskap väckas? Eller behöver den kanske snarare förvaltas? Finns den inte naturligt hos barn, innan den stilla insomnar (eller tvärdör) i skolan? (Nåja, inte i alla skolor förstås…).
Ursäkta, jag kanske svär i kyrkan, vilken hunger ska väckas?
Plura – det är hungern efter människors kunskapsutveckling som ska väckas, men inte i de enskilda individerna (där är den i de flesta fall redan vaken) utan i de som utformar och finansierar systemen. Det är samhällets hunger efter en ständigt stigande bildningsnivå hos folket som ska väckas, så att de förstår att den hungern mättas inte med mindre än att man ger många, alla, möjlighet till livslångt lärande.
Morrica – jag förstår tanken. Vad jag fortfarande fundera över är hur kunde denna kunskaptörst eller bildningsökning bli till när vi fortfarande hade en sorteringsskola?
Jo, en medveten satsning i folkrörelserna som frikyrkan, ABF, fackföreningen, m fl.
På något underligt sätt gapar vi alltid efter att det allmänna i dessa frågor. Är det rätt väg att gå?