De få dagarna som det är kvar till sommarlov och ledighet brukar innebära en mängd städande i klassrum. Det plockas ihop och det plockas ned. Elevernas teckningar tas ned från väggarna och rullas ihop för att så småningom bli skolminnen därhemma. Ibland kastas alltsammans för att föräldrarna tycker inte att det är något att spara på. Istället för att städa upp så noggrant kunde vi kanske summera det lärande som har ägt rum under året. Vad är det egentligen som vi har lärt oss tillsammans? Det är något man måste hjälpa eleverna att se – det lärande som har ägt rum och det vi har lärt oss såväl ihop som enskilt. Och då eleverna plockar med sina saker kunde vi kanske slå oss ned och be eleven berätta. För i detta ihopsamlande är det möjligt att också anta ett metakognitivt perspektiv – en slags inblick i lärandet och inte bara i de saker som blivit gjorda.
Då skolklockorna sommarsurrar den sista gången och eleverna springer ut i ledigheten kommer lärare att ensamma plocka samman sitt läsår och avkrävas summeringar och utvärderingar. Ibland har jag undrat om dessa verkligen synliggör skolans uppdrag.
Nästa termin startar nästa läsår. Kanske borde det få heta lärår.
Finfin bild!
Jag hör ljudet av hur det låter när vaktmästaren staplar dem.
En liknande stol av Robin Day är trendigt och dyrt. Många skolor har alltså en förmögenhet i aulan….