På fredagen skulle vi kunna ta en tillbakablick på veckan vi lämnar bakom oss. Vi kunde välja ett perspektiv. Kanske hur vi har undervisat, hur vi vet att eleverna fått lära sig och genom vad. Vi kunde undersöka exempelvis hur:
* vi har skapat tillfällen för eleverna att använda språket så att vi på sikt kan förklara hur det kom sig att eleverna i årskurs nio kan använda språket på ett rikt och nyanserat sätt.
Låt oss berätta, inte ytligt utan ned i djupet på våra undervisningar.
* Genom min undervisning fick eleverna möta fem olika texter som bidrog till att de både fick samtala, läsa, diskutera, skriva och lyssna till varandra. Lektionen kallades ”Ur de många texterna skriver vi en egen.”
* Genom min lektion i …
Hela kollegiet. Och så gör vi om samma sak nästa fredag, och nästa fredag. Hej HOPP så mycket språklig utveckling vi kommer få syn på och så mycket språkrika lektioner vi kommer att bli nyfikna på.
Skriv ned. Spara. Fyll på! Återkom och berätta igen. Fördjupa. Ge. Spara och förklara. Snart är det en underbar lista med berättelser om hur vi arbetar vid vår skola.