Jag får en hel del sms om frågor. Jag får en hel del sms om lyckade lektioner. Jag får en hel del sms om genomförda lektioner och funderingar kring pedagogiska frågor. Jag tycker det är väldigt roligt. Detta sms kom från någon som undrade kring litteraturläsning. Jag har svarat.
-
TANKAR FÖR DAGEN P1
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST dec 2023 aug 2024
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Högläsargåvan 01/10/2024
- Skärmtid – ett blogginlägg jag önskar jag aldrig behövde skriva 02/09/2024
- Lära från nollpunkten 29/08/2024
Kategorier
Arkiv
Och vad svarade du?
Vad svarade du?
Precis min fråga! Jag vet vad jag hade svarat. Att det blir så himla mycket bättre om man pratar om en bok med andra medan man läser den.
Jag har inga svar på det här, men jag har ju inte heller fått frågan! Däremot så funderar jag lite om det här med läsande ibland! Min dotter gick för två år sedan i årsk. nio och på sina svenska lektioner skulle de läsa två böcker under en termin, den ena var Vinterviken av Mats Wahl och den andra var Möss och Människor av John Steinbeck för henne var det rätt ok hon gillar att läsa och slukar allt. I år går min son i årsk. nio och ska läsa precis samma böcker och göra exakt samma uppgifter, för honom är det jobbigare, han slukar inte allt! Om han hade fått välja en bok som handlar om golf eller om något annat som han tycker är roligt och intressant så hade han klarat uppgifterna jätte bra! Jag tror i och för sig att det är bra om några läser samma böcker för att få en dialog, men man borde kunna få välja mellan några titlar, det känns omodernt, gammalmodigt och lite tråkigt också för den delen att man gör samma varje år! Ja ibland känns skolan som den gjorde för 25 år sedan när jag satt där i skolbänken!
Så här gör jag i mina klasser (engelska, gymnasiet):
Höstterminen läser vi alla en gemensam bok. På vårterminen väljer var och en själv ut en skönlitterär bok.
Så här tänker jag om detta:
Att vid läsning av samma bok blir det spännande att tala om det man läser och dessutom tror jag. Den gemensamma läsningen kräver mycket av mig som lärare, vad gäller introduktion av författare, bok, book talks etc. Jag tänker att det blir en hjälp och ett stöd för de som är ovana och/eller ovilliga att läsa. Man får lite draghjälp av de andra. Läsningen mynnar ut i ett gemensamt bokseminarium.
När man sedan läser den bok man själv valt har man höstterminens bokarbete i färskt minne och behöver inte lika mycket stöd utan kan både njuta och strukturera på egen hand, i högre grad. Den läsningen mynnar ut i ett eget skriv kring det man läst.