Jag får många mail och sms med frågor om hur, vad, varför, när. Jag får många sms om frågor. Ibland ringer jag upp och det är så roligt. Tänk att det fungerar så bra att lyfta en fråga via en liten text i sms form. Här diskuterade vi hur vi kan skapa diktskrivande för högstadieelever. Jag föreslog flera saker men sen slog det mig att eleverna kunde plocka ut de fyra eller fem senaste sms de tagit emot. Skriva av dem och sedan plocka ut starka ord för att skapa dikten. I mitt fall skulle det kunna se ut så här:
Jag tar detta sms för att illustrera (och så skulle jag göra tillsammans med mina elever, jag skulle göra hela processen i min undervisning och tala om mina tankar och hur jag gör):
JAG SKRIVER FÖRST AV DEN TEXT JAG HAR ATT UTGÅ IFRÅN.
Berätta för dig
Kram
Tack för alla förslag
och tankar
Min hjärna går på högvarv!
Jag är jätteglad!
JAG LYFTER FRAM DE ORD NÅGRA ORD SOM ÄR VIKTIGA FÖR MIG UR DETTA SMS:
Förslag
högvarv
Min hjärna
Jätte
Berätta för dig
tankar
SEN FUNDERAR JAG HUR JAG KAN ANVÄNDA ORDEN I EN DIKT (DET FINA ÄR ATT GENOM ATT GÖRA SÅ HÄR SÅ BLIR DET NÄSTAN OMEDELBART EN SLAGS DIKT, SE OVAN)
Min hjärna
går på högvarv
Förslag
Tankar
Jag vill!
Berätta
Berätta för dig!
Anne-Marie,
som ska visa hur man kan göra en dikt av en slumpmässigt vald text. Det är otroligt roligt och dessutom har jag alibi i texten. Jag behöver inte avslöja mig. Det har visat sig att en del skrivare vill ha något att gömma sig bakom. Skrivande är känsligt. Också för mig. Det är en öppen yta av ord som trots min modell blir min egen och därmed en möjlighet för er alla att tycka och tänka. Någon stor författare – Klas Östergren – sa i en intervju; Jag lägger ju min själ också i varje punkt. Så känsligt är det.
Leka med ord, tänka med ord, tänka ord, tänka känslan, tänka och känna.
Dagens svar på frågan ”Vad tänker du/ni på när jag säger mjuk?”:
– min hand
– soffa
– boll
– min kompis
– min nalle
– blomma
– pensel
– bebis
– kudde
– halsduk
De år 3 år. Dagens ord. Varje dag.