Pedagogiska frågor om högläsning – att utveckla högläsningen i skolan

För många år sedan gjorde jag en film om högläsning. Till filmen skrev jag ett litet häfte (2006) innehållande tankar om läsning och läsundervisningen samt en mängd frågor att diskutera inom kollegiet – dvs – i pedagogiska samtal och pedagogiskt inre arbete:

Här är frågor rörande högläsning:

  • Vad betyder högläsningen för elevernas självständiga läsning?
  • Hur ser vi på högläsningen i skolan?
  • Hur värderar vi högläsningen i förhållande till självständig läsning?
  • Vad är en lyssnare?
  • Hur lyssnar vi?
  • Vad är det en högläsande lärare gör?
  • Vad skapar högläsning för eleverna? Hur vet vi?
  • Vad kan vi läsa högt?
  • När kan vi göra det?
  • Varför ska vi läsa högt i klassrummet?
  • Om vi slutar med högläsning, varför då? Om inte – varför fortsätter vi?
  • Kan vi börja högläsa?
  • Hur lockar man in eleverna i texterna?
  • Hur skapar muntlighet läsande?
  • Hur vet vi?


 

 

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bokmärk permalänken.

2 svar på Pedagogiska frågor om högläsning – att utveckla högläsningen i skolan

  1. Marie skriver:

    Var hittar jag denna film och häfte?

  2. Morrica skriver:

    Jag får en fråga till i mig: Hur klarar vi oss utan högläsning?

Kommentarer är stängda.