Det är alldeles för lätt att lägga skulden på läraren. Samma system som lägger skuld och ansvar på eleven. Om eleven inte lärt sig det eleven ska så är det elevens fel. Det är lika lätt att säga att läraren gör si och så. Men vi måste lyfta blicken. I vilket system verkar läraren som gör si eller så? Vilken lärarutbildning utbildades läraren i? Vilken kultur verkar skolan för? Har läraren tagit klivet över från en läroplan till en annan, inte bara i utförande utan också i det inre tankesystemet? Och har skolan identifierat sina kulturer? De många?
Låt oss tänka:
Om det är en lydnadskultur, där ordning och reda definierar skolan, så kommer läraren verka för att den kulturen bibehålls och följs. Om det är en ansvarskultur som skolan verkar i så kommer hela skolsystemet verka för att läraren kan ta klivet över från en kultur till en annan.
Det är naturligtvis lättast att klandra läraren. Men det är då saker och ting förväntas utan att ha blivit synliggjorda blir det svårt att förstå för den enskilde. Dels måste den egna verksamheten synliggöras, dels måste det finnas en plan för hur förändringen stegvis ska gå till och så måste läraren i sin tur förstå och inse hur läraren förstår den kultur läraren verkar i och hur och vad förändringen kräver av läraren.
Pingback: Identifiera kulturen som läraren verkar i ...