Långsam städning i klassrummen

Bild utvärdering mitt hus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Det finns inte så mycket att titta på, sa läraren i klassrummet. Vi har börjat plocka ned våra arbeten och göra sommarfint.

Jag tänker sommartomt. Vi plockar ned våra arbeten för att de ska plockas ned och tas hem. Vi plockar bort och städar undan. Vi ställer böckerna i ordning. Vi kastar papper och sådant vi inte vill ha. Eleverna breder ut sin alster och mitt i städningen tittar de noga på det de gjort och ibland ropar de att de är gulliga för då, i början av terminen, kunde de inte de det kan idag.

Det går att lyssna in till elevernas upptäckter. Stanna upp en stund och samtala om det de upptäcker och finner av sin läroprocess. Städa långsammare.

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Klassrummet, Kommunikationen. Bokmärk permalänken.