Förhållningssätt där jag är utbildad

Jag fick i min utbildning vid skolorna på Nya Zeeland utbilda mig i hur elever lär sig läsa och hur läraren förhåller sig till elevernas läsning och utmanar den.

Jag kom  hem med så mycket mer. Jag kom hem med att bedöma, att utveckla det relationella samspelet med rummet, eleverna, eleven, texten, bilden och utveckla det lärande samspelet mellan barn.

Jag återknyter nu till det jag upptäckt där och lyfter följande frågor som lärare ställer sig innan man undervisar ur det fokus man åskådliggör för eleverna´, man ställer sig på andra sidan jordklotet:

  1. Vad gör den här uppgiften för eleven /dvs/vilken betydelse har uppgiften i elevens liv, och hur kan den göras åtkomlig för eleven.

 

  1. Vad kan eleven självständigt utveckla kring uppgiften, vad kan eleven utveckla i samspel med undervisning, vad kan eleven utveckla i samspel med en annan elev.

 

  1. Vilka hinder kan eleven uppleva? Hur kan läraren stötta eleven? Hur kan läraren skapa förutsättningar för eleven?

 

  1. Vad kräver uppgiften för förmågor och vad behöver eleven förstå och kunna innan de klarar av uppgiften.

 

  1. Hur ska just den här eleven få möjlighet att lära sig detta, vad behöver jag utveckla som lärare i förhållande till denna elev?

 

  1. På vilka sätt kan jag som lärare undervisa? Här ska läraren ha en hel mängd olika undervisningar att tillgå och aktivera i förhållande till var och en av eleverna.

 

  1. Hur ska återkopplingen till eleverna se ut, kollektivt och individuellt?

 

  1. Vilka är de strävansmål vi arbetar mot då vi gör det vi gör och tänker kring det vi gör?

 

  1. Hur skapar jag som lärare förståelse, hur utvärderar jag min undervisning och hur vet jag att eleverna fått den undervisning de har rätt till?

 

  1. Hur dokumenterar jag min undervisning, hur utvecklar jag den?

Ja, ni ser, detta lärde jag mig därborta, tog med mig hem till Sverige, och utvecklat allt sedan dess.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

2 svar på Förhållningssätt där jag är utbildad

  1. Cicci skriver:

    Tusen tack för detta inlägg.
    Jag pratade nyss med min rektor om några av dessa saker men fick inte riktigt ord på det.

  2. Anne-Marie skriver:

    Ta mina… ta alla… ta dem… kasta upp dem i luften … lek med dem … pröva dem … omsätt dem … förvalta dem… gör det… förverkliga läroplanen… skapa förutsättningar för eleven… döm inte ut dem… pröva igen… våga göra fel… gör fel! … lär av det… gör om… gör med… gör mer… gör tillsammans! A-M

Kommentarer är stängda.