Jag kom lite för tidigt till föreläsningarna i Örebro. Det var 2000 lärare alldeles i närheten. Kändes märkligt att inte hitta någon. Däremot hittade jag en kvarglömd fralla med ost faktiskt en ganska stor gurkbit på… sedan letade jag efter kaffe… sidan utforskade jag lite garderober och biljettluckor. Och nu börjar min blogg bli en aning opedagogisk tänker ni. Då får ni tycka det.
Jag har en plan! En läroplan!
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!Korlingsord på Twitter
- @ttrillar @aleskytte @FinellLotta @PatTheExpat @erikjrvla @asaplsnr @jonaswallman @MisterMag1ster Jag blir också rö… https://t.co/hWdejpluPv about 12 hours ago from Twitter Web App in reply to ttrillar ReplyRetweetFavorite
- Under min promenad inspekterar jag tallarna. Det har blivit en vana sedan många år. Men jag ser alltför många dö oc… https://t.co/QT1x6yNdvD about 14 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
- Vad betyder leksaker när det finns en papperskorg? https://t.co/liNVP7ckDr about 14 hours ago from Twitter for iPhone ReplyRetweetFavorite
- Mats Strandberg – har skräck som terapi och levebröd - Söndagsintervjun https://t.co/ZwcsIXhVpU via… https://t.co/ePR22zsswH about 14 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
-
Mina senaste blogginlägg …
- Undervisning oavsett årskurs: Ord är obekanta, spännande, nya, vackra 24 mars 2021
- Underhåll läsförmågan 14 mars 2021
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Körlings ord
Frågvisa barn utbildar sig själva!
OCH BARNET SA:
Varför är du i skolan som är vuxen?Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.Kategorier
- 90 sekunders högläsning (34)
- Ämnet bild (5)
- Anpassning (55)
- Ansvaret (113)
- Astrid Lindgren (9)
- Autodidakten (187)
- Barns rättigheter (2 027)
- Barns sorg är randig (28)
- Biblioteken (84)
- Bildpromenaden (39)
- Boken i undervisningen (294)
- Bokstav/bokstäver (5)
- Diagnos (18)
- dikt (1)
- Eleverna! (49)
- Ellen Key (5)
- Film i skolan (1)
- Föräldramötet (15)
- FÖRÄLDRATYCKET (5)
- Föreläsningar jag ger (313)
- Föreläsningar jag lyssnar till (11)
- Formativ bedömning (298)
- Fotograferingen (224)
- Frågekonsten (208)
- Fritidspedagogik (4)
- Genrer (1)
- Geografi (2)
- GEOGRAFI textsamtal (1)
- godmorgontext (2)
- Grammatiken (17)
- Grupparbete (3)
- Hinder för lärande (160)
- historia (1)
- Högläsning (138)
- Höst (2)
- Hur lärde du dig att läsa? (14)
- Inkludering (54)
- Innehåll hembrev (4)
- Intervjuer (23)
- Janusz Korcak (4)
- Jordklotet (26)
- Kalendrar av alla slag (27)
- Källkritik och undervisning (100)
- Känslor (17)
- Kartan och geografin (3)
- Klassrummet (232)
- Kollegial läsande (10)
- Kollegialt lärande (51)
- Kommunikationen (542)
- konflikthantering i skolan (10)
- Konsultation av något slag (85)
- Lärande (21)
- Läraren i litteraturen (27)
- Läraren inom mig, 2014 (60)
- Lärarens språk (50)
- Lärartycket (34)
- Läraryrket och lärarrollen (1 615)
- LÄSA I SKOLAN 2021 (5)
- Lässtrategier (36)
- Läxor (16)
- Lektion (35)
- Lektioner och lektionsförslag (740)
- Litteratur och läsning (766)
- Matematikundervisning (150)
- Miljöperspektivet (4)
- Mina läsare (52)
- Misstagen (89)
- MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
- Modellerna (116)
- Musik (80)
- Om jag vore rektor (55)
- Ordförrådet (475)
- Ordning och reda (34)
- Ovan trädtopparna (7)
- Pedagogik (296)
- Pedagogiska miljöer (226)
- Pedagogiska samtal (196)
- Redskapen (38)
- REKTORTYCKET (6)
- Relationer och vänskap (81)
- Semester (9)
- Skiljtecken (2)
- Skolmat och annat ätbart! (6)
- Skolorden (161)
- Skolrättigheter (208)
- Skolstart (22)
- Skolyrken i litteraturen (5)
- Skriver om ditt och datt (640)
- Släkten Körling (24)
- Sommarlovstal och andra tal (19)
- Sorg (146)
- Strategier (288)
- Styrdokumenten (530)
- Svenska (149)
- Svenskämnet (133)
- Synligt läsande (106)
- Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (41)
- TED / Youtube (46)
- Textsamtal (58)
- Till J (8)
- Undervisningen (177)
- Utbilda i ordning och reda (13)
- Väck läshungern (36)
- Värdegrunden (551)
- Verkligheten (700)
- Vetenskap och teori (66)
- Visionerna (232)
- Vygotskij (48)
Underbara ord att klicka på!
- Astrid Lindgren
- Barnkonventionen
- demokrati
- DN
- Ellen Key
- formativa bedömningar
- Frågor
- föreläsning
- gensvar
- glädje
- högläsning
- Janusz Korczak
- klassrum
- Klassrummet
- kommunikation
- kreativitet
- Källkritiken och undervisningen
- Körling
- Lektioner och lektionsförslag
- Lgr 11
- lärande
- lärare
- Läraryrket och lärarrollen
- Läroplan
- Matematikundervisning
- Nu ler Vygotskij
- ORDbokspromenader och andra lekar med ord
- Ordförrådet
- Pedagogik
- Ronja Rövardotter
- samtal
- skola
- Skola 2011
- skolan
- skolutveckling
- skolverket
- skriva
- sorg
- Sven-Eric Liedman
- Tomas Tranströmer
- Tove Jansson
- undervisning
- Verkligheten
- Vygotskij
LÄNKLISTA:
Det är bra!
Vårda den sidan väl.
Pedagoger finns det gott om – personliga bloggar är fortfarande en bristvara!
HA! Jo du – men jag tycker fotot blev bra – så jag odlar den privata sidan också. Lite fåfänga i pedagogiken med andra ord!
HURRA FÖR DINA OLIKARTADE BLOGGINLÄGG!
DU VÄCKER MIN LUST TILL FORTSATT LÄSNING. INTRESSANT ÄR DEN DÄRFÖR ATT DEN HANDLAR OM LIVSFRÅGOR SOM BERÖR OSS ALLA. BLANDNINGEN ALLVAR – HUMOR ELLER VICE VERSA = PERFEKT. (…..och hör se’n!!….!)
DU ÄR EN BRA FOTOGRAF och JAG ÄÄÄÄÄÄLSKAR DINA TECKNINGAR!!!!
Hi hi – mera! Flera ord! Skriv mera sådant Mie. Idag är fåfängan helt öppen. Ha!