Diagnoser i all ära. Vi kan inte förklara saker och ting utifrån diagnoser. Diagnoser talar om för oss vad vi ska göra i skolan. Vi ska alltid undersöka lärandet och det är skolans uppdrag. Vi ska tala lärande, vi ska berätta om lärandet. Vi ska alltid tala om det vi ser och det vi förstår av lärande. Diagnoserna ska inte göra detta omöjligt. Dessvärre förklarar vi saker och ting utifrån diagnoser och befriar oss från uppdraget att lära. Jag tror att vi ska inta ett strikt fokus – hur ser lärandet ut? Den frågan ska vi alltid ställa oss. Och det oavsett till vem.
-
TANKAR FÖR DAGEN P1
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST dec 2023 aug 2024
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Högläsargåvan 01/10/2024
- Skärmtid – ett blogginlägg jag önskar jag aldrig behövde skriva 02/09/2024
- Lära från nollpunkten 29/08/2024
Kategorier
Arkiv
Det viktiga är inte diagnosen. Det viktiga är mötet. Det viktiga är att jag kan möta eleven där hon eller han är och att börja just där.
Mötet – alltid mötet. Det börjar precis då.
Jag håller helt med.
Det fokuseras för mycket på diagnoser och avvikelser.
Om ingen hade varit avvikande, och alla hade tänkt och agerat på samma sätt – enligt normen, hade inga framsteg gjorts. Man måste ta fram styrkorna hos dessa personer.
En ”diagnos” som det fokuseras alltför mycket på är Asperger. Det är fullkomligt vansinnigt att etikettera dessa personer som avvikande, som behöver speciellt stöd, bara för de avviker i sitt tänkande mot normen.
Flera, flera stora vetenskapsmän som har bidragit till vad du lär ut i skola och vad vi studerar på universitet, tros ha haft asperger, däribland Albert Einstein, Isaac Newton och Bertrand Russel. Och det kan inte uteslutas att deras Asperger drag har bidragit till vad de lyckats åstadkomma. Ett drag hos en Asperger är nämligen att de kan fokusera intensivt och under lång tid på ett smalt område, bättre än personer utan asperger. Einstein satt ett helt liv med att skapa en enhetlig teori för universum, vilket han i och för sig misslyckades med.
Senast har vi exemplet på det udda matematiska geniet Grigori Perelman, som satt sju år med att försöka lösa Poincare’s förmodan, ett av de viktigaste problemen inom den matematiska topologin, trots att han uppenbarligen har stora svårigheter att förhålla sig till samhällets normer och lever nu ett eremitliv; Han tros också ha asperger.
Så sluta, sluta med diagnoser. Det är värdelöst. Det är dumt, och det gör inget annat än att göra dessa personer mer avvikande än vad de behöver vara.
/andreas
Diagnoserna ska kanske finnas för människans skull men inte för udnervisningen. Alla har rätt att vara sina unika jag i skolan. A-M