Lgr 11 – Implementeringens första steg: LÄS igenom ALLT

Detta med att få en läroplan. Detta med att omsätta den. Det första man bör göra är att läsa igenom den i sin helhet. Som om det vore en bok. Läroplanen och kursplanerna är och ska vara en helhetstanke för skolan och alla de som omsluts av den. Läroplanen säger oss en hel del om hur vi ska verka och i vilka former. Kursplanerna ger oss ramar för de ämnen vi ska undervisa i och om vad.

Det viktiga är att läsa igenom den fullt ut. Och diskutera den. Läroplanen sipprar igenom alla kursplaner och kursplaner tangerar varandra och kan verka för ämnesövergripande diskussioner. Men det betyder att jag som lärare inte bara kan läsa igenom mitt ämne, jag måste läsa igenom alla ämnen. Det är viktigt att vi gör det denna gång. Strukturen är enkel och tydlig. Efter att vi läst igenom kan vi börja diskutera, fundera och omsätta. Men vi måste få helheten, överblicken och gemenskapen med.

Steg 1: LÄS IGENOM HELA LÄROPLANEN och ALLA KURSPLANER

Förslag till diskussion; Stryk under och sätt underbara frågetecken i kursplanerna i de ämnen du själv inte undervisar i och verka för den nyfikenhet som kursplanerna kan ge dig och sök upp den lärare som undervisar, fråga, diskutera och jämför. Ha roligt ihop. Berätta och diskutera. För i ärlighetens namn; det måste finnas saker och ting som förvånar dig som undervisar i ämnet engelska och inte i bild? För att inte tala om slöjden?

Och för att värna professionen och elevernas lärande rättigheter – BÄR MED DIG STYRDOKUMENTEN TILL LEKTIONERNA, TILL MÖTEN, TILL UTVECKLINGSSAMTAL, TILL FÖRELÄSNINGARNA – OMSÄTT I PRAKTIKEN!

Det här inlägget postades i Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.