STYRDOKUMENT: Att förstå, äga och verka utifrån läroplan och kursplan

Enkla tankar om våra styrdokument, inifrån och utåt:

KURSPLANERNA

Vad och varför!

Kursplanerna ger oss ett innehåll och syftet med detta innehåll. Kursplanerna ger oss också mål och bedömningar. Här syns vilka kompetenser som ska utvecklas. Exempelvis bild – Den bildspråkliga kompetensen. Bara denna kompetens omfattar oändligt mycket av processer som eleverna ska inkluderas i. Varför vi har bild syns i syftestexten. Det är så enkelt att svara på frågan varför om vi tar det nationella svaret på denna fråga, vi kan helt enkelt läsa innantill.

I Kursplanerna finns ingen metod. Hur vi ska göra det vilar i lärarprofessionen.

LÄROPLANEN

Här syns syftet med skolgången och det demokratiska uppdraget skolan har och äger. Elevernas samlade rättigheter syns också här. Därför lyfter läroplanen upp kursplanerna i ett högre sammanhang. I läroplanen syns människo – och kunskapssyn. Inom läroplanen syns också lärarnas HUR. Det är demokrati som är huvuduppdraget och arbetssätten ska verka i denna anda.

SKOLLAGEN

berättar vad vi får göra och vad vi inte får göra.

BARNKONVENTIONEN

vad vi alla bör göra, tänka, verka, påverka, lyssna, innefatta och begripa.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.

Ett svar på STYRDOKUMENT: Att förstå, äga och verka utifrån läroplan och kursplan

  1. Kersti skriver:

    Jag funderar och ser lite på distans som du vet och tycker att det krockar ibland. Att det ena liksom sätter krokben för det andra. Eller beror det på hur tex skolinspektionen tolkar skolverkets skrivningar eller på att jag har dålig koll? Jag tycker att barnkonventionen ofta kommer bort i tänket. Min erfarenhet med de lite udda barn jag arbetar med är att de inte fanns med när man tänkte och så ska det ju inte vara. I alla välmening med alla rättigheter, rättigheter att få x antal timmar undervisning av en pedagog blir det inte alltid det som är det bästa för de här barnen. Vi måste kunna prata om det och vi måste kunna gå över gränserna och samarbeta mycket mer än vad vi tillåts göra i dag. Visst har skolan ett tydligt uppdrag men det finns andra aktörer som kan hjälpa till att förverkliga visionen och göra den till en realitet för de här barnen. Dvs de gravt rörelsehindrade normalbegåvade barnen. Det är skandal att de inte finns med på kartan. För att klara målen som gravt rörelsehindrad måste man vara många gånger smartare än ett icke funktionshindrat barn. Är inte det diskminering om något? Känner att jag kokar över och inte har någonstans att riktigt lägga de här tankarna.

Kommentarer är stängda.