-
TANKAR FÖR DAGEN P1
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST dec 2023 aug 2024
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Högläsargåvan 01/10/2024
- Skärmtid – ett blogginlägg jag önskar jag aldrig behövde skriva 02/09/2024
- Lära från nollpunkten 29/08/2024
Kategorier
Arkiv
Lgr 11 – Alla ämnens begrepp och det språkrika gemensamma!
Språket går igenom allt. Det kanske blir tydligare där man inte förstår språket. Som i mina fotografier från den japanska undervisningen. Då ser jag det så mycket tydligare. Lärarens undervisning, elevernas lärande, elevernas språkliga göranden och sedan omsättningarna i andra ämnen.
Kursplanerna i Lgr 11 innehåller samtliga undervisning om begrepp. Det betyder att lärare medvetet bör och ska använda begrepp som är ämnesspecifika. Genom att läraren är i språket så blir eleverna också i det. I Vägen till Skriftliga Omdömen (2009) skriver jag om att eleverna har redskap i lärarens medvetna förhållande till sitt språk. Det betyder att läraren genom sitt språk visar begreppen i kontexten och därmed gör det möjligt för eleven att förstå dem. Jag har blivit en lärare som inte ersätter begrepp med ord som det, den. Jag ser mig själv som det redskap eleven har och kan härma för begrepp och begreppsbildning. I slöjdsalen är jag själv fattig på begrepp. I kemin likaså.
Jag vet hur språket blir otydligt då jag inte kan använda ämnesspecifika ord. Och är jag i färd med att lära mig något nytt så är det också begreppen jag vill bemästra. Låt tänka i fotografering. Jag vill erövra ord som gör att jag kan samtala med andra som är intresserade, men inte bara därför, utan också för att begreppen är samlingsord för en hel del kunnande och i en slags summerad form.
I de kursplaner vi får har Skolverket i sin presentation, här finns powerpointprogram att titta på; synliggjort lärarens uppdrag att verka, undervisa och utveckla lärande för begrepp i olika ämnen. Det är tydligt hur denna röda tråd går igenom varje ämne. Det betyder att språket ska lyftas och bära! Då måste läraren vara medveten om att just det egna språket är en av elevernas vägar in i begreppsvärldarna.
Det är HELA skolans uppdrag att verka för varje elevs språkutveckling. Tänk om vi alla kunde ge våra elever vårt medvetna språkuppdrag och verka för den dagliga samvaron språk erbjuder.
Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna ämnesspecifika begrepp, begrepp, lärarens medvetna språk, Lgr 11. Bokmärk permalänken.
2 svar på Lgr 11 – Alla ämnens begrepp och det språkrika gemensamma!
Kommentarer är stängda.
Det är ju så. De stängda dörrarna mellan ämnena måste förses med handtag på båda sidor, om det är så att man inte känner sig mogen att öppna dem på vid gavel eller det blir tvärdrag om man gör så.
BRAVO! Vilken underbar liknelse. Hurra Morrica! A-M