Lgr 11 – Alla ämnens begrepp och det språkrika gemensamma!

Språket går igenom allt. Det kanske blir tydligare där man inte förstår språket. Som i mina fotografier från den japanska undervisningen. Då ser jag det så mycket tydligare. Lärarens undervisning, elevernas lärande, elevernas språkliga göranden och sedan omsättningarna i andra ämnen.

Kursplanerna i Lgr 11 innehåller samtliga undervisning om begrepp. Det betyder att lärare medvetet bör och ska använda begrepp som är ämnesspecifika. Genom att läraren är i språket så blir eleverna också i det. I Vägen till Skriftliga Omdömen (2009) skriver jag om att eleverna har redskap i lärarens medvetna förhållande till sitt språk. Det betyder att läraren genom sitt språk visar begreppen i kontexten och därmed gör det möjligt för eleven att förstå dem. Jag har blivit en lärare som inte ersätter begrepp med ord som det, den. Jag ser mig själv som det redskap eleven har och kan härma för begrepp och begreppsbildning. I slöjdsalen är jag själv fattig på begrepp. I kemin likaså.

Jag vet hur språket blir otydligt då jag inte kan använda ämnesspecifika ord. Och är jag i färd med att lära mig något nytt så är det också begreppen jag vill bemästra. Låt tänka i fotografering. Jag vill erövra ord som gör att jag kan samtala med andra som är intresserade, men inte bara därför, utan också för att begreppen är samlingsord för en hel del kunnande och i en slags summerad form.

I de kursplaner vi får har Skolverket i sin presentation, här finns powerpointprogram att titta på;  synliggjort lärarens uppdrag att verka, undervisa och utveckla lärande för begrepp i olika ämnen. Det är tydligt hur denna röda tråd går igenom varje ämne. Det betyder att språket ska lyftas och bära! Då måste läraren vara medveten om att just det egna språket är en av elevernas vägar in i begreppsvärldarna.

Det är HELA skolans uppdrag att verka för varje elevs språkutveckling. Tänk om vi alla kunde ge våra elever vårt medvetna språkuppdrag och verka för den dagliga samvaron språk erbjuder.
Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Lgr 11 – Alla ämnens begrepp och det språkrika gemensamma!

  1. Morrica skriver:

    Det är ju så. De stängda dörrarna mellan ämnena måste förses med handtag på båda sidor, om det är så att man inte känner sig mogen att öppna dem på vid gavel eller det blir tvärdrag om man gör så.

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    BRAVO! Vilken underbar liknelse. Hurra Morrica! A-M

Kommentarer är stängda.