Utvärdering av min föreläsning i Norge, alltså vad vi lärde, tänkte och funderade kring:
- Tankarna är hur viktigt det är att vi gör det riktiga, innehållet, innehållet har betydelse och mot det ska vi fokusera
- Att lägga fokus på det eleverna kan och inte på vad de inte kan
- Jag ska aldrig mer skriva glöm inte stor bokstav och punkt – hellre tala om det
- Jag vill utnyttja möjligheterna som dyker upp och snacka om det som kommer
- Att komma bort från det man planlagt till förmån för att se läroplan och kursplan i efterhand och under tiden
- Att gripa det som sker och låta det andra vara
- Lägg mer på elevernas inneboende kunskaper
- Bra konkreta förslag om elevernas egna utvärderingar och hur vi kan värdera eleverna konkret och läroplansnära
- Hur viktiga de goda samtalet är
- Begrepp och ordförråd hur viktigt det är i alla områden och överallt
- Att använda sig av öppna frågor, och öppna nyfikenheten hos barnen
- Att punkta ned det man ser av kunskap och sedan koppla läroplanen till det
- Konkret från läroplanen,
- Synliggöra läroplanen – vi kan skapa större helhet och se hur och vad vi jobbar med
- Att våga göra fel som lärare, att kasta sig ut i undervisningen, minsta kontrollen och släppa lärandet fritt
- Att komma ut ur bekvämlighetszonen som lärare, att utmana sig själv
- Att lägga sig i uppgifterna, och kommentera vad lärotexterna säger
- Att hitta matematik i litteraturen och i andra ämnen
- Att se hur engagerade eleverna blir när de får vara aktiva
- Att eleverna engagerar sig
- Hur man so lärare kan hålla koncentrationen och hjälpa eleverna i det
- Att fråga eleverna om hur och vilken hjälp de vill ha
Detta var lärarnas röster. Denna utvärdering ägde rum helt öppet och tillsammans med alla som lyssnat och deltagit. Så vill jag att lektioner ska avslutas. Vi måste tänka ihop kring vad vi har lärt oss. Jag visade därmed hur man dokumenterar lärandet då det visar sig. Också då det visar sig hos lärarna själva.