Att kolla källan och fundera källkritiskt är ett mycket stort och viktigt utbildningsuppdrag för oss lärare. Och det är roligt att vara detektiv och undersöka källan. Eleverna vill relatera och ska tillåtas göra det i skolan. Allt är relation och innehåll skriver jag i min kommande bok ”Nu ler Vygotskij”.
Att veta om källan är också att förstå sig själv. – Vem är jag som skriver, fotograferar och sänder iväg sms till någon annan. Hur förklarar jag mig själv och vem är jag som källa?
Att undervisa om källa är att börja med sin nästa och med sig själv. Hur kommunicerar vi i ett klassrum? Hur visar läraren att elevens alster också är en källa för kunskap för någon annan i klassrummet? Hur besvarar vi källan och hur relaterar vi till källan då det gäller elevernas arbeten.
I läroplanen står att vi ska anta fyra perspektiv på all undervisning, jag saknar två perspektiv och det är det metakognitiva perspektivet och det källkritiska. Det ska omsluta alla undervisningar tänker jag.
Och som alla källor kanske det är så att man har minst kunskap om sig själv som källa. Det handlar om självinsikt, självförtroende och självskattning. Uppdraget i klassrummet blir för läraren att beakta elevernas arbeten som källor och därmed redan mycket tidigt medvetandegöra och levandegöra förståelse för källan.
Hej Anne-Marie,
Vill önska dig en fin sommar och säga att jag har bytt namn på min blogg. Jag tycker inte att jag är en blivande lärare längre – jag har ju faktiskt undervisat i snart två år. 🙂
Vänligen // Malin