Jag betraktar skridskoåkarna. Och de blivande. Det ramlas. Benen far isär. Ett skridskoskär och sedan fall. Både bakåt och framåt. Och så de där händerna som lyfter upp, ställer på medarna, håller en hand och säger att det är ok, man ramlar ibland, men man ger sig på det igen. Ja, nu sägs det inte, utan mer visas. Den vuxne åker på, med handen i den lärandes hand, ibland lyfter någon upp i famnen och tröstar och så ned på isen igen. Jag ser det mödosamma. Jag ser hur det ramlas. Jag ser hur det inte tar slut. Jag ser plötsligt två skär utan fall. Jag ser hela tiden den vuxne som fortsätter att åka, som visar på att det går, som finns precis när det är som motigast. Men inte för att hjälpa ifrån utan för att hjälpa till. Det är mödosamt att lära. Inget man ger upp om. Det är den vuxne som visar med sitt mod. Tålamod.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
- Allt det där vi läser men inte talar så mycket om 2022-04-30
- Konflikten på skolgården 2022-04-29
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Att skriva är att läsa. Jag läser, läser, läser och läser. Jag läser om och förstår på nytt. Min bok visar mitt skr… https://t.co/uq2InfxkWQ about 21 hours ago from Twitter Web App
- inte där bara för att. De kan ju vara själva ledtråden. Eleven pratar på och jag tänker att omläsningen är att upp… https://t.co/ywkE0HeaVS about 21 hours ago from Twitter Web App in reply to Korlingsord
- Eleven sörjde att boken snart var slut. Jag sa: Du kan alltid läsa om. Nu har eleven läst om boken fyra gånger. - V… https://t.co/2M25jnZK0u about 21 hours ago from Twitter Web App
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.