– Japp, jag tar en, sa jag. Jag vill också ha, sa jag lekfullt. Så fick jag ett underlag som säger att jag var på Anne-Marie Körlings föreläsning. Jag klappade på pappret. Jag vill med några lekfulla ord tacka er som lyssnade denna kväll.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Hej Anne-Marie! Tack för en härlig, inspirerande och givande kväll! Jag försöker praktisera read out-think out. Försöker. Jag gillar det. Det är häftigt. Eleverna aktiveras och texten hamnar i fokus. Rakt in i undervisningen. Jag läser just nu din bok, Nu ler Vygotskij. Jag läser långsamt, funderar och läser om. Jag har kommit till s. 85. Jag gillar det jag läser. Jag vill kunna hålla fokus, lita på att innehållet bär, se till de som lyssnar för att få hela gruppen att sluta an. Jag ställde frågan till min tonårs son, vad han tyckte att lärare skulle göra när elever stör eller är passiva på lektionen. Han svarade mig snabbt: ”låt dem vara och fortsätt undervisningen, så blir de till slut nyfikna. Du behöver inte göra något mer. ” Du beskriver förhållningssättet i din bok. Självklart, enkelt kan tyckas. Men kräver sin medvetenhet och träning att hålla fokus till innehåll och lärande. Jag vill, jag och jag provar Och jag lär mig. 🙂 Tack för att du generöst delar med dig! Vänligen, Charlotta
Charlotta – ticketack. A-M