– Japp, jag tar en, sa jag. Jag vill också ha, sa jag lekfullt. Så fick jag ett underlag som säger att jag var på Anne-Marie Körlings föreläsning. Jag klappade på pappret. Jag vill med några lekfulla ord tacka er som lyssnade denna kväll.
Jag har en plan! En läroplan!
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!Korlingsord på Twitter
- och ett och annat som läraren berättar och som kompisarna också börjar prata om. about 14 hours ago from Twitter Web App in reply to Korlingsord ReplyRetweetFavorite
- Livet kan knocka elever. Föräldrar som är sjuka, deprimerade eller andra saker som gör att de inte kan, precis som… https://t.co/EvKBHtr2xo about 14 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
- @johan_prytz Det kanske behövs mer tid. Men min erfarenhet är dock det jag tidigare beskrev. about 15 hours ago from Twitter for iPhone in reply to johan_prytz ReplyRetweetFavorite
-
Mina senaste blogginlägg …
- Ordning och reda på ordning och reda 13 april 2021
- Undervisning oavsett årskurs: Ord är obekanta, spännande, nya, vackra 24 mars 2021
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Körlings ord
Frågvisa barn utbildar sig själva!
OCH BARNET SA:
Varför är du i skolan som är vuxen?Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.Kategorier
- 90 sekunders högläsning (34)
- Ämnet bild (5)
- Anpassning (55)
- Ansvaret (113)
- Astrid Lindgren (9)
- Autodidakten (187)
- Barns rättigheter (2 027)
- Barns sorg är randig (28)
- Biblioteken (84)
- Bildpromenaden (39)
- Boken i undervisningen (294)
- Bokstav/bokstäver (5)
- Diagnos (18)
- dikt (1)
- Eleverna! (49)
- Ellen Key (5)
- Film i skolan (1)
- Föräldramötet (15)
- FÖRÄLDRATYCKET (5)
- Föreläsningar jag ger (313)
- Föreläsningar jag lyssnar till (11)
- Formativ bedömning (298)
- Fotograferingen (224)
- Frågekonsten (208)
- Fritidspedagogik (4)
- Genrer (1)
- Geografi (2)
- GEOGRAFI textsamtal (1)
- godmorgontext (2)
- Grammatiken (17)
- Grupparbete (3)
- Hinder för lärande (160)
- historia (1)
- Högläsning (138)
- Höst (2)
- Hur lärde du dig att läsa? (14)
- Inkludering (54)
- Innehåll hembrev (4)
- Intervjuer (23)
- Janusz Korcak (4)
- Jordklotet (26)
- Kalendrar av alla slag (27)
- Källkritik och undervisning (100)
- Känslor (17)
- Kartan och geografin (3)
- Klassrummet (232)
- Kollegial läsande (10)
- Kollegialt lärande (51)
- Kommunikationen (542)
- konflikthantering i skolan (10)
- Konsultation av något slag (85)
- Lärande (21)
- Läraren i litteraturen (27)
- Läraren inom mig, 2014 (60)
- Lärarens språk (50)
- Lärartycket (34)
- Läraryrket och lärarrollen (1 615)
- LÄSA I SKOLAN 2021 (5)
- Lässtrategier (36)
- Läxor (16)
- Lektion (35)
- Lektioner och lektionsförslag (740)
- Litteratur och läsning (766)
- Matematikundervisning (150)
- Miljöperspektivet (4)
- Mina läsare (52)
- Misstagen (89)
- MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
- Modellerna (116)
- Musik (80)
- Om jag vore rektor (55)
- Ordförrådet (475)
- Ordning och reda (35)
- Ovan trädtopparna (7)
- Pedagogik (296)
- Pedagogiska miljöer (226)
- Pedagogiska samtal (196)
- Redskapen (38)
- REKTORTYCKET (6)
- Relationer och vänskap (81)
- Semester (9)
- Skiljtecken (2)
- Skolmat och annat ätbart! (6)
- Skolorden (161)
- Skolrättigheter (208)
- Skolstart (22)
- Skolyrken i litteraturen (5)
- Skriver om ditt och datt (640)
- Släkten Körling (24)
- Sommarlovstal och andra tal (19)
- Sorg (146)
- Strategier (288)
- Styrdokumenten (530)
- Svenska (149)
- Svenskämnet (133)
- Synligt läsande (106)
- Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (41)
- TED / Youtube (46)
- Textsamtal (58)
- Till J (8)
- Undervisningen (177)
- Utbilda i ordning och reda (13)
- Väck läshungern (36)
- Värdegrunden (551)
- Verkligheten (700)
- Vetenskap och teori (66)
- Visionerna (232)
- Vygotskij (48)
Underbara ord att klicka på!
- Astrid Lindgren
- Barnkonventionen
- demokrati
- DN
- Ellen Key
- formativa bedömningar
- Frågor
- föreläsning
- gensvar
- glädje
- högläsning
- Janusz Korczak
- klassrum
- Klassrummet
- kommunikation
- kreativitet
- Källkritiken och undervisningen
- Körling
- Lektioner och lektionsförslag
- Lgr 11
- lärande
- lärare
- Läraryrket och lärarrollen
- Läroplan
- Matematikundervisning
- Nu ler Vygotskij
- ORDbokspromenader och andra lekar med ord
- Ordförrådet
- Pedagogik
- Ronja Rövardotter
- samtal
- skola
- Skola 2011
- skolan
- skolutveckling
- skolverket
- skriva
- sorg
- Sven-Eric Liedman
- Tomas Tranströmer
- Tove Jansson
- undervisning
- Verkligheten
- Vygotskij
LÄNKLISTA:
Hej Anne-Marie! Tack för en härlig, inspirerande och givande kväll! Jag försöker praktisera read out-think out. Försöker. Jag gillar det. Det är häftigt. Eleverna aktiveras och texten hamnar i fokus. Rakt in i undervisningen. Jag läser just nu din bok, Nu ler Vygotskij. Jag läser långsamt, funderar och läser om. Jag har kommit till s. 85. Jag gillar det jag läser. Jag vill kunna hålla fokus, lita på att innehållet bär, se till de som lyssnar för att få hela gruppen att sluta an. Jag ställde frågan till min tonårs son, vad han tyckte att lärare skulle göra när elever stör eller är passiva på lektionen. Han svarade mig snabbt: ”låt dem vara och fortsätt undervisningen, så blir de till slut nyfikna. Du behöver inte göra något mer. ” Du beskriver förhållningssättet i din bok. Självklart, enkelt kan tyckas. Men kräver sin medvetenhet och träning att hålla fokus till innehåll och lärande. Jag vill, jag och jag provar Och jag lär mig. 🙂 Tack för att du generöst delar med dig! Vänligen, Charlotta
Charlotta – ticketack. A-M