Skolkar av rädsla för muntligt prov

Ja. Det är inte för inte man skolkar för ett muntligt framträdande. Det hör till många människors värsta skräck. Att stå inför andra människor och ha något att säga. Om detta ska bli möjligt i klassrummet handlar det om år efter år av ett väl utvecklat klassrumsklimat, en tydlighet i läraren, och övningar eller hellre spontana möjligheter att få berätta och dela med sig av sitt innehåll. Att i årskurs sju, åtta, nio kräva muntlig framställning där eleverna kanske inte har fått stöd i ett välkomnande och nyfiket elevteam kan vara oändligt nervöst. Jag vet fler elever som har skolkat. Jag vet också lärare som inte tar så stor notis om frånfället. Som om man visste att det förhåller sig så här.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

2 svar på Skolkar av rädsla för muntligt prov

  1. Jo, det är bra. Men vi får inte glömma att talängsliga elever finns det väldigt få av. Talängslan är en medicinsk term för någon som har social fobi. Av dem som har social fobi har endast några få procent talängslan. Det är inte samma sak som att känna allmän oro, vilket de flesta gör. Jag är glad att det är en KBT-psykolog och inte en lärare som tar sig an deltagarna i Helt Blackout. I ett vänligt, tillåtande klassrum är det få som blir marginaliserade under längre tid. Så här skrev jag kort om skillnaden mellan talängslan och oro för att tala i januari: http://ceciliaolssonjers.se/page/4

Kommentarer är stängda.