En lektion behöver:
- ramar med tider som hålls – en lektion börjar då den ska börja, på angivet klockslag. Om inte ruckar vi på alla förutsättningar för lektionens ramar.
- innehåll med fokus som lyser och står i fokus. Detta är undervisningen denna lektion.
- variation av möjligheter att förstå och lära, dvs mångfald av ingångar i ämnet, mångfald av sätt att pröva med och genom
- lärare och elever
- ingång, process och utgång – Ingång kan vara att kittla nyfikenheten med en fet fråga, ett spännande ord, en melodi, en bild, ett konstverk, en mening, en berättelse. Process handlar om att göra, tänka, diskutera, problematisera och utveckla lektionens innehåll och göra den elevnära och möjlig att greppa, utgång handlar om att utvärdera, berätta om innehållet igen fast ur ett lärande perspektiv. Vad lärde vi oss. Hur lärde vi oss. Av vem lärde vi oss. Och den utvärderingen kan sedan kopplas till målen. Detta var målet. Stämmer vårt lärande med målen för lärandet? Hur många träffar hade vi i våra styrdokument? Utgången av lektionen är mycket viktig. För mig avgörande.
- inbjudan och tack. Eleverna kommer till skolan och de ska välkomnas. Då lektionen är slut ska och kan läraren tacka för den lektionen eleverna har bidragit till och för glädjen att undervisa dem.
- respekt för att en lektion är skolans absoluta nav – alltså – när en lektion pågår är det något vi ska respektera. En lektion ska inte störas eller avbrytas. Däremot kan man som skolledare delta och nyfiket komma in och slå sig ned för att iaktta och delta i det som skolan har som huvuduppdrag. Ge och det generöst.
Klart, tydligt, konkret. Himla bra med så raka puckar liksom!
Läser detta med igenkänning, för jag kan med glädje & stolthet säga att mina lektioner på en yrkeshögskola i det kittlande ämnet ”Kvalitets- & miljösystem” i princip innehåller detta. *Klappar mig själv på axeln*
Inte minst utvärderingen är guld värd för mig, för det är så jag lär mig så mycket till nästa gång. Och när elever går därifrån och säger ”Tänk att du kan få en kurs med namnet Kvalitets- & Miljösystem att vara ROLIG!”, så känner jag att jag nått fram! 🙂
Dock kan jag säga att jag är helt & fullt slut efter en heldag på YH (kursen = 4 halvdagar, men kör två klasser, så jag har samma kursomgång två ggr varje tillfälle), så det gäller ju att lärare ges förutsättning ATT kunna vara på topp – och då kan man inte undervisa hur mga klasser som helst varje dag! Då pallar man ju inte som lärare vara lärande i den utsträckning man behöver, tror jag! Sen att jag är lite ovan & kanske därför tar ut mig lite extra, det kan ju tas med i beräkningen så klart.