Eleverna har alltid fått berätta om hur de lär sig, vad de lär sig och hur det känns att ha lärt sig något. Jag behöver veta för att förstå och utveckla undervisning, undervisande miljöer och utveckla individuella utmaningar. Jag har undvikit att fråga om lätt eller svårt, hellre frågat om vad innehållet gör med läsaren. Hur vi frågar gör att vi väcker tankar saker och ting. Att ensidigt fråga om det är lätt eller svårt samt att hjälpa eleven över det som är svårt och utmana då det är lätt gör att vi inte ser till innehållet. Det kan vara ett ofantligt lättläst innehåll som påverkar tankar och känslor, likaså kan det vara en svår, svår text som läsaren inte vill ge upp om för att innehållet lockar och att motivationen är stark.
Jag har en plan! En läroplan!
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!Korlingsord på Twitter
- Idag var jag med på idrotten. Den gladaste av lektioner. Alla elever aktiva och kreativa. En mönsterlektion. Elevce… https://t.co/xvp4TpnYmr about 7 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
- @aleskytte Jag vet många barn som försvinner från skolan som du en gång. Det borde finnas en plats i skolan dit man… https://t.co/jeV45hLFLG about 10 hours ago from Twitter Web App in reply to aleskytte ReplyRetweetFavorite
- Jag berättade för eleverna om mitt liv som #nyckelbarn idag. Det blev med ens så tyst i klassrummet. Ordet hade de… https://t.co/zp72vEh6TE about 10 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
- Det fanns ett slags eftermiddagshem för oss nyckelbarn. Jag gick dit och fick limpsmörgås med messmör. Inget jag åt… https://t.co/UD578lKSbB about 11 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
- Jag var ett så kallat nyckelbarn när jag var liten. Det skämdes jag ohyggligt för. Man tyckte synd om nyckelbarnen,… https://t.co/jCldRIo92A about 11 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
-
Mina senaste blogginlägg …
- Räkna med läsningen – både matematik och läsintresse 08 mars 2021
- Morgonpromenad i parken och ungen som … 06 mars 2021
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Körlings ord
Frågvisa barn utbildar sig själva!
OCH BARNET SA:
Varför är du i skolan som är vuxen?Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.Kategorier
- 90 sekunders högläsning (34)
- Ämnet bild (5)
- Anpassning (55)
- Ansvaret (113)
- Astrid Lindgren (9)
- Autodidakten (187)
- Barns rättigheter (2 027)
- Barns sorg är randig (28)
- Biblioteken (84)
- Bildpromenaden (39)
- Boken i undervisningen (293)
- Bokstav/bokstäver (5)
- Diagnos (18)
- dikt (1)
- Eleverna! (49)
- Ellen Key (4)
- Film i skolan (1)
- Föräldramötet (15)
- FÖRÄLDRATYCKET (5)
- Föreläsningar jag ger (312)
- Föreläsningar jag lyssnar till (11)
- Formativ bedömning (297)
- Fotograferingen (224)
- Frågekonsten (208)
- Fritidspedagogik (4)
- Genrer (1)
- Geografi (2)
- GEOGRAFI textsamtal (1)
- godmorgontext (2)
- Grammatiken (17)
- Grupparbete (3)
- Hinder för lärande (160)
- historia (1)
- Högläsning (138)
- Höst (2)
- Hur lärde du dig att läsa? (14)
- Inkludering (54)
- Innehåll hembrev (4)
- Intervjuer (23)
- Janusz Korcak (4)
- Jordklotet (26)
- Kalendrar av alla slag (27)
- Källkritik och undervisning (99)
- Känslor (17)
- Kartan och geografin (3)
- Klassrummet (232)
- Kollegial läsande (10)
- Kollegialt lärande (50)
- Kommunikationen (541)
- konflikthantering i skolan (10)
- Konsultation av något slag (85)
- Lärande (21)
- Läraren i litteraturen (27)
- Läraren inom mig, 2014 (60)
- Lärarens språk (50)
- Lärartycket (34)
- Läraryrket och lärarrollen (1 615)
- LÄSA I SKOLAN 2021 (3)
- Lässtrategier (36)
- Läxor (16)
- Lektion (35)
- Lektioner och lektionsförslag (738)
- Litteratur och läsning (765)
- Matematikundervisning (150)
- Miljöperspektivet (4)
- Mina läsare (52)
- Misstagen (89)
- MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
- Modellerna (116)
- Musik (80)
- Om jag vore rektor (55)
- Ordförrådet (474)
- Ordning och reda (34)
- Ovan trädtopparna (7)
- Pedagogik (296)
- Pedagogiska miljöer (226)
- Pedagogiska samtal (196)
- Redskapen (38)
- REKTORTYCKET (6)
- Relationer och vänskap (81)
- Semester (9)
- Skiljtecken (2)
- Skolmat och annat ätbart! (6)
- Skolorden (161)
- Skolrättigheter (208)
- Skolstart (22)
- Skolyrken i litteraturen (5)
- Skriver om ditt och datt (640)
- Släkten Körling (24)
- Sommarlovstal och andra tal (19)
- Sorg (146)
- Strategier (288)
- Styrdokumenten (530)
- Svenska (149)
- Svenskämnet (132)
- Synligt läsande (104)
- Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (41)
- TED / Youtube (46)
- Textsamtal (58)
- Till J (8)
- Undervisningen (176)
- Utbilda i ordning och reda (13)
- Väck läshungern (35)
- Värdegrunden (551)
- Verkligheten (700)
- Vetenskap och teori (66)
- Visionerna (232)
- Vygotskij (48)
Underbara ord att klicka på!
- Astrid Lindgren
- Barnkonventionen
- demokrati
- DN
- Ellen Key
- formativa bedömningar
- Frågor
- föreläsning
- gensvar
- glädje
- högläsning
- Janusz Korczak
- klassrum
- Klassrummet
- kommunikation
- kreativitet
- Källkritiken och undervisningen
- Körling
- Lektioner och lektionsförslag
- Lgr 11
- lärande
- lärare
- Läraryrket och lärarrollen
- Läroplan
- Matematikundervisning
- Nu ler Vygotskij
- ORDbokspromenader och andra lekar med ord
- Ordförrådet
- Pedagogik
- Ronja Rövardotter
- samtal
- skola
- Skola 2011
- skolan
- skolutveckling
- skolverket
- skriva
- sorg
- Sven-Eric Liedman
- Tomas Tranströmer
- Tove Jansson
- undervisning
- Verkligheten
- Vygotskij
LÄNKLISTA:
Mina tvåor går varje tisdag och läser för skolans 5-åringar. Varje gång får vi tillbaka en utvärdering där 5-åringarna berättar om hur de tyckte att läsningen gick. Nästa gång ska jag be deras pedagog fråga dem ”vad händer i dig när du lyssnar?” och jag ska fråga mina elever ”vad händer i dig när du läser?”.