Eleven som alltid upplever sig bedömd, inte följd i sin utveckling, kan inte pröva, utforska eller undersöka. Allt riskerar att bli ett underlag för bedömning. Vi ska alltid bedöma, men bedömningen ska leda till att undervisningen utvecklas, inte att eleven ständigt får veta var eleven befinner sig, vilket betyg som erhölls, utan hellre hur elevens lärande påverkar undervisningen och möjliggör för eleven att få mer av det eleven är i färd med att lära sig. Risken är att all bedömning rör elevens prestationer och inte undervisningens utveckling.
Lite luft i systemet.
Anne-Marie
_________
Bloggar att följa
Din text om att eleverna alltid blir bedömda är så tänkvärd och viktig. Det finns en bedömningsyrsel i spinn just nu. Vi ska visst använda oss av formativ bedömning, det är en väg till förbättrad undervisning. Men vi knådar och formar dessa barn så intensivt att jag ibland blir lite rädd. Vi pratade i klassen idag om hur man kan göra när man känner att skolarbetet tar emot och eleverna beskrev sina vägar ut ur klassrummets krav. De ritar och dagdrömmer för att samla kraft för att sedan kämpa vidare. Länge leve pauserna!