Hur arbetar vi med grupparbeten frågar föräldern – hur svarar vi?

Jag fick ett brev av en förälder. Det handlade om grupparbete. Det lyder:

”I mina barns klasser har det kommit fram att grupparbeten alltid fungerar dåligt. Jag googlade efter grupparbetesmall dvs någon typ av instruktion från lärare till eleverna men jag har inte hittat någon (inte ens på din sida 🙂

Det känns som om eleverna inte har någon aning om hur man gör grupparbeten och alla blir bara osams och sen slutar det med att alla gör enskilt och häftar ihop papper med sin grupp.
Jag hade hoppas att jag skulle hitta någon form av instruktionsmall att visa lärarna att det här verkar barnen (=ni) behöva lära sig. För det viktiga är ju att de får lyckas… och att de som behöver mera stöd för att lyckas i grupparbetet får det…

Min spontana ide är ju att kickoff mötet för gruppen sker i litet grupprum medan skolklassen fortsätter räkna i matteboken edy. Så att läraren kan vara med på kickoff mötet (som är troligtvis det ”värsta” mest utmanande)… och lär dem att att ha mötes struktur… ngn ordf/sekr för varje möte… (jag antar typ 4 i gruppen)…
Så att läran är med på kickoff grupparbetesmötet och kan stödja alla grupper…

Men nu hoppas jag ju att du har någon bra mall att hjälpa mig med :)”

Vi ger elever till uppdrag att arbeta i grupp. Men hur verkar vi för att detta arbete blir ett värdefullt lärande för alla? Kan vi hjälpas åt att svara på detta brev. Hur gör vi? Varför?

 

 

Det här inlägget postades i Kommunikationen, Konsultation av något slag. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Hur arbetar vi med grupparbeten frågar föräldern – hur svarar vi?

Kommentarer är stängda.