Grupparbetet: från bänkar i rader till grupper

Körling fotograferar 2014

Det var en ny sak. Plötsligt sa läraren att vi skulle sitta fyra och fyra. Jag gick i skolan och var van vid en egen plats vid bänken i raden. Inte hade jag en aning om att man diskuterade hur man skulle arbeta i skolan och att det fördes pedagogiska diskussioner om hur elever arbetar. Och så en dag så fick vi sitta i grupp. Jag minns att det var roligt att sitta ihop och vara tillsammans. Så sa läraren att vi ska arbeta ihop. Hur det gick vet jag inte. Vi lekte ihop på rasterna. Men hur man skolarbetar i klassrummet vet jag inte om vi lärde oss. Det var en märklig sak att arbeta ihop. För vi arbetade för oss själva.

– Inget fusk, sa läraren när vi tittade på varandras texter, bilder eller svar. Gruppen blev aldrig något grupparbete.

 

Det här inlägget postades i Grupparbete. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.