Att ta en läroplansrelaterande fråga och föra upp den till diskussion kan göra något med allt det inre arbetet vid skolan.
Låt oss tänka att dagens fråga är:
HUR ARBETAR VI IDAG MED HUR ATT LÅTA ELEVERNA FORMULERA SINA STÅNDPUNKTER?
Då kan vi tänka – hur ser jag det är i mitt klassrum. Hur utmanar jag som lärare detta uppdrag.
- Vilka agerar i klassrummet?
- Hur är klimatet för att möjliggöra att eleverna kan, vill och vågar formulera sig?
- Om vad formulerar de sina åsikter och synpunkter?
- Hur har undervisningen möjliggjort detta uppdrag som frågan beskriver?
- Om inte vad behöver jag som lärare hjälp med för att skapa möjligheterna?
- Vilken lärare på skolan kan jag gå i diskussion med?
- Hur kan vi arbeta vidare med det här vid nästa pedagogiska möte?
- Vad gör min rektor om jag säger att jag inte kan?
- Jag känner mig dum över att jag inte kan eller har gjort så här, hur gör jag med de känslorna?
- Den här frågan tycker jag inte är viktig i min undervisning, får jag tycka så?
- Det här förändrar min syn på elevernas tänkande och tyckande i klassrummet, kan jag tänka så?
Allt ska vara öppet. Det är också en pedagogisk fråga att utvecklas kring! Och den rätten ska vi ta oss – vi lärare!
p.s – Jag skiljer på läroplansrelateradefrågor och kursplanerelaterade frågor. Och det gör jag av väldigt speciella skäl. Frågorna är hämtade ur olika dokument. Den fråga jag ställde här är hämtad i Läroplanen. Men självklart genomsyras hela kursplanerna av denna fråga och detta uppdrag. d s
Spännande tänk om sådan pedagogiska möte tillämpas lite oftare. Då kanske inte kritiken från Skolinspektionen skulle vara så kompakt som den är.
Bra att du lyfter läroplanen som lärarnas instrument för att förädla sitt pedagogiska arbete. För den avgör ju i vilken grad kursplanen får effekt på elevernas lärande för att innehålla ämneskunskapen. Plura
En sak till Anne-Marie. De här pedagogiska mötena är ju en del av det systematiska kvalitetsarbetet i undervisningen. Blir krav på det nästa läsår. Bäst att börja vänja sig redan nu. Plura
Jag ska hjälpa med att ge det ett innehåll. Var står det att det blir ett krav… kan du visa mig den texten? // a-m
Skollagen 4 kapitlet. Och speciellt på enhetsnivå 4 §. Har för mig att det också finns en hänvisning, om det är i motivtexten eller paragrafen ska jag låta vara osagt, i 2 kapitlet.
Det står inte utrycklingen pedagogiskt möte, men det är andemeningen i paragrafen. Dessutom finns ju krav på ökad måluppfyllelse 4 kap. 5 § och i 6 § att allt kvalitetsarbetet ska dokumenteras. Och det inkluderar ju även ditt specialområde bedömningar 10 kap. §§ 11, 12. Plura.