… här kan ni fråga, undra, tänka, utveckla och gensvara!
Jag har en plan! En läroplan!
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!Korlingsord på Twitter
- Elevernas språkbruk … ba! https://t.co/WcP2QmSWeG about 23 minutes ago from WordPress.com ReplyRetweetFavorite
- @Ingela_B Ja, den är också bra. EN elev i årskurs två älskade periodiska systemet och lärde sig det utantill. Det ä… https://t.co/Ul9UpmxMf9 about 15 hours ago from Twitter Web App in reply to Ingela_B ReplyRetweetFavorite
- Har tänkt mycket på presidenterna när jag lyssnar till #usapodden #andersask @GinnaLindberg @sarastenholm about 16 hours ago from Twitter Web App in reply to Korlingsord ReplyRetweetFavorite
- Jag har tänkt låta eleverna få mer minnesträningsuppdrag. Detta för att de minns så mycket mer än vad jag minns. Vi… https://t.co/Ts7R6Nfsc9 about 16 hours ago from Twitter Web App in reply to Korlingsord ReplyRetweetFavorite
- Idag kunde eleverna tillsammans namnen på 26/46 presidenter (USA) efter minnesträningen igår/samtalen och några hän… https://t.co/TBJpoErZ6W about 16 hours ago from Twitter for iPhone ReplyRetweetFavorite
-
Mina senaste blogginlägg …
- Elevernas språkbruk … ba! 22 januari 2021
- Undervisning: Amerikas presidenter och frågor till dem – välkomna att ta! 20 januari 2021
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Körlings ord
Frågvisa barn utbildar sig själva!
OCH BARNET SA:
Varför är du i skolan som är vuxen?Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.Kategorier
- 90 sekunders högläsning (34)
- Ämnet bild (5)
- Anpassning (55)
- Ansvaret (113)
- Astrid Lindgren (9)
- Autodidakten (187)
- Barns rättigheter (2 025)
- Barns sorg är randig (28)
- Biblioteken (84)
- Bildpromenaden (39)
- Boken i undervisningen (293)
- Bokstav/bokstäver (5)
- Diagnos (18)
- dikt (1)
- Eleverna! (49)
- Ellen Key (4)
- Film i skolan (1)
- Föräldramötet (15)
- FÖRÄLDRATYCKET (5)
- Föreläsningar jag ger (312)
- Föreläsningar jag lyssnar till (11)
- Formativ bedömning (295)
- Fotograferingen (224)
- Frågekonsten (207)
- Fritidspedagogik (4)
- Genrer (1)
- Geografi (2)
- GEOGRAFI textsamtal (1)
- godmorgontext (2)
- Grammatiken (17)
- Grupparbete (3)
- Hinder för lärande (158)
- historia (1)
- Högläsning (137)
- Höst (2)
- Hur lärde du dig att läsa? (14)
- Inkludering (54)
- Innehåll hembrev (4)
- Intervjuer (23)
- Janusz Korcak (4)
- Jordklotet (26)
- Kalendrar av alla slag (27)
- Källkritik och undervisning (99)
- Känslor (17)
- Kartan och geografin (3)
- Klassrummet (232)
- Kollegial läsande (9)
- Kollegialt lärande (49)
- Kommunikationen (539)
- konflikthantering i skolan (9)
- Konsultation av något slag (85)
- Lärande (21)
- Läraren i litteraturen (27)
- Läraren inom mig, 2014 (59)
- Lärarens språk (50)
- Lärartycket (34)
- Läraryrket och lärarrollen (1 614)
- LÄSA I SKOLAN 2021 (3)
- Lässtrategier (34)
- Läxor (16)
- Lektion (34)
- Lektioner och lektionsförslag (737)
- Litteratur och läsning (765)
- Matematikundervisning (149)
- Miljöperspektivet (4)
- Mina läsare (52)
- Misstagen (88)
- MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
- Modellerna (116)
- Musik (79)
- Om jag vore rektor (54)
- Ordförrådet (473)
- Ordning och reda (32)
- Ovan trädtopparna (7)
- Pedagogik (296)
- Pedagogiska miljöer (226)
- Pedagogiska samtal (195)
- Redskapen (38)
- REKTORTYCKET (6)
- Relationer och vänskap (80)
- Semester (9)
- Skiljtecken (2)
- Skolmat och annat ätbart! (6)
- Skolorden (161)
- Skolrättigheter (207)
- Skolstart (22)
- Skolyrken i litteraturen (5)
- Skriver om ditt och datt (638)
- Släkten Körling (24)
- Sommarlovstal och andra tal (19)
- Sorg (146)
- Strategier (286)
- Styrdokumenten (530)
- Svenska (149)
- Svenskämnet (132)
- Synligt läsande (103)
- Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (40)
- TED / Youtube (46)
- Textsamtal (58)
- Till J (8)
- Undervisningen (175)
- Utbilda i ordning och reda (13)
- Väck läshungern (34)
- Värdegrunden (551)
- Verkligheten (700)
- Vetenskap och teori (66)
- Visionerna (232)
- Vygotskij (48)
Underbara ord att klicka på!
- Astrid Lindgren
- Barnkonventionen
- demokrati
- DN
- Ellen Key
- formativa bedömningar
- Frågor
- föreläsning
- gensvar
- glädje
- högläsning
- Janusz Korczak
- klassrum
- Klassrummet
- kommunikation
- kreativitet
- Källkritiken och undervisningen
- Körling
- Lektioner och lektionsförslag
- Lgr 11
- lärande
- lärare
- Läraryrket och lärarrollen
- Läroplan
- Matematikundervisning
- Nu ler Vygotskij
- ORDbokspromenader och andra lekar med ord
- Ordförrådet
- Pedagogik
- Ronja Rövardotter
- samtal
- skola
- Skola 2011
- skolan
- skolutveckling
- skolverket
- skriva
- sorg
- Sven-Eric Liedman
- Tomas Tranströmer
- Tove Jansson
- undervisning
- Verkligheten
- Vygotskij
LÄNKLISTA:
Tack för en oerhört inspirerande föreläsning i dag. Många tänkvärda stunder och en övertygelse om att jag i min yrkesroll behöver ha lite mer is i magen när det gäller saker jag ser som ”fattas” när jag bedömer. Brukar vilja avsluta mina bedömningar, där jag förmedlat vad jag sett, med en önskan om vad nästa steg är. Ska nu prova med att ha ett större lugn och invänta.
Ser fram emot att tillsammans med eleverna ”lägga oss i” texter och se vart vi hamnar.
Härligt att få gå tillbaka till skolan på lätta fötter och med ett leende på läpparna. Nu kryper jag till sängs och plockar fram ”Nu ler Vygotskij” igen.
Tack igen!
Jag tänker på det du sa om den tysta läsningen, att det är bland det svåraste som görs i klassrummet, att många elever bara bläddrar när någon annan gör det och att väldigt många inte tar tillvara på lästillfället. Vill du utveckla lite mer hur man får engagerade och villiga läsare?