… här kan ni fråga, undra, tänka, utveckla och gensvara!
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Tack för en oerhört inspirerande föreläsning i dag. Många tänkvärda stunder och en övertygelse om att jag i min yrkesroll behöver ha lite mer is i magen när det gäller saker jag ser som ”fattas” när jag bedömer. Brukar vilja avsluta mina bedömningar, där jag förmedlat vad jag sett, med en önskan om vad nästa steg är. Ska nu prova med att ha ett större lugn och invänta.
Ser fram emot att tillsammans med eleverna ”lägga oss i” texter och se vart vi hamnar.
Härligt att få gå tillbaka till skolan på lätta fötter och med ett leende på läpparna. Nu kryper jag till sängs och plockar fram ”Nu ler Vygotskij” igen.
Tack igen!
Jag tänker på det du sa om den tysta läsningen, att det är bland det svåraste som görs i klassrummet, att många elever bara bläddrar när någon annan gör det och att väldigt många inte tar tillvara på lästillfället. Vill du utveckla lite mer hur man får engagerade och villiga läsare?