Lektionsupplägg i tre steg: Modell, härma och pröva själv

Jag ger alltid eleverna en modell för hur ett arbete kan se ut, eller hur jag tänker när jag genomför ett arbete. Denna modell tjänstgör som utgångspunkt för undervisningen och ersätter alla instruktioner.

  1. När jag modellar får eleverna fråga, undra, tänka, lägga sig i, resonera och komma med förslag.
  2. Därefter får eleverna tillsammans med mig utforska genom att härma. Det kan vara enkla skrivövningar, hur att lösa problem i flera led och att genom att härma repetera det som är i undervisningens fokus.
  3. Gör eget. Skriv egna förslag. Gör egna matematikuppgifter. Fundera över hur du skapar egna uppgifter.

Det gör att eleverna upplever att de kan lära sig genom att följa men också genom att överföra till sitt eget. De kan närhelst de vill återgå till lärarens modell, till lärarens sätt att tänka och gå tillbaka till punkt ett. Under punkt 2 vill eleverna gärna avsluta när de förstått och om det finns tillräckligt med härmauppgifter märker de själva när de kan lämna denna punkt för att ge sig hän åt arbetet i punkt 3.

Idag gjorde jag ett sådant upplägg. Det utvecklade samtidigt elevernas hjälpsamhet och generositet då man gärna får härma en kompis. En del elever ville inte sluta arbeta. Det är ofta gensvaret av denna form av upplägg. Under arbetet delar vi gärna med oss till varandra. Ledorden för undervisningen är tänka, kommunicera och lära.

Hej HOPP!
Anne-Marie

This entry was posted in Undervisningen. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>